Podnikání

5 rad e-shopům.Jak vytěžit Vánoce na maximum?

Libuše Dočekalová

Jak vytěžit Vánoce na maximum?

Po prázdninách, které bývají pro e-shopy z pohledu prodejů nejslabším obdobím v roce, nastupuje podzim a předvánoční čas, kdy objednávky i tržby několikanásobně narůstají. E-shop, který toto náročné období podcení, bude zbytečně tratit.

Konec léta znamená pro obchodníky přípravu na Vánoce. Ačkoli největší nápor zákazníků přichází zhruba týden před Vánoci, mnoho lidí se chce vyvarovat stresu a dárky začíná nakupovat s předstihem. Právě teď je tedy pro majitele internetových obchodů ideální doba zasednout k počítači a připravit se na náročné měsíce. Jak postupovat shrnuje v 5 bodech generální ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan:

1. Nejdřív příprava, pak až akce

Vánočními nabídkami nás prodejny atakují čím dál tím dříve. Majitelé e-shopů, obzvlášť těch menších, mají proto občas pocit, že se musí se svými speciálními akcemi vytasit také co nejdříve. Často na úkor toho podcení ostatní přípravy a může se snadno stát, že se z na první pohled báječné nabídky stane totální propadák, protože selže některá z mnoha složek celého procesu. Do světa je tedy nutné vypouštět až dobře promyšlenou a připravenou nabídku.

2. Analýza loňských let

Pokud e-shop již zažil a přežil minimálně jednu vánoční sezónu, je dobré se na úplném začátku ohlédnout a udělat si analýzu tohoto období. Ujasnit si, jak si obchod vedl, kdy dosáhly prodeje vrcholu, jak to vypadalo se skladovými zásobami, kolik lidí bylo potřeba na včasné vyřízení všech objednávek. Díky těmto informacím je plánování dalšího období jednodušší, než když se takzvaně vaří z vody. Pokud obchod nemá data vhodná pro porovnání, je dobré nasadit Google Analytics a připravit si alespoň podklady pro příští rok.

3. Zkontrolujte včas skladové zásoby

Právě díky analýze předchozích Vánoc i zbytku roku lze získat přehled o tom, o kolik bude potřeba navýšit zásoby zboží. Nový sortiment je vhodný naskladnit a umístit do e-shopu co nejdříve, aby byl dostatek času zpracovat o něm informace, udělat analýzu klíčových slov a nastavit SEO tak, aby se produkty při vyhledávání objevovaly na dobrých pozicích. Kromě samotných produktů nezapomeňte také zkontrolovat a objednat dostatečnou zásobu obalového materiálu.

4. Připravte marketingový plán

I zde je vhodné ohlédnout se za předchozí sezónou a zjistit, co přivedlo do obchodu nejvíce zákazníků. Akce nabízené přes PPC reklamy? Newslettery? Nebo Facebook a jiné sociální sítě? Není dobré sázet pouze na jednu kartu, vždy se hodí aktivity rozložit a jednotlivé kanály využívat k získávání různých typů zákazníků. Před spuštěním reklam a kampaní je nutné jasně si stanovit odpovídající rozpočet.

5. Speciální péče o nové i stálé zákazníky

Při shánění vánočních dárků si do e-shopů najdou cestu i lidé, kteří se jinak nakupování přes internet spíše vyhýbají nebo se neorientují daném sortimentu. Je proto důležité mít sekci, kde se o prodávaných produktech dovědí více, kde se zorientují a kde jim případně někdo pomůže s výběrem. Tomuto faktu je nutné přizpůsobit způsoby komunikace, které jsou často uzpůsobeny cílové skupině a které nemusí vyhovovat ostatním. Nicméně i v tomto období je dobré pracovat se stálými zákazníky, kteří jsou samozřejmě tím nejlepším, co může každý e-shop potkat. V současné době, kdy na internetu panuje tvrdé konkurenční prostředí, je velmi náročné si takové lidi udržet. Proto jsou svátky obzvlášť vhodným časem na to, abyste nejvěrnějším zákazníkům věnovali speciální nabídku, které nebudou moci odolat.

Diskuze