Podnikání

Pekaři prý pečou pod cenou. Chleba má zdražit!

Libuše Dočekalová

Chleba má zdražit!

Český zákazník má z doby totality zafixovanou představu, že základní potraviny mají být levné. A jelikož tou nejzákladnější potravinou je chléb, jakékoliv jeho zdražení vyvolává ve společnosti pohoršení. Pekaři ale upozorňují, že cena chleba na tuzemském trhu není adekvátní.

Podle Českého statistického úřadu je průměrná spotřebitelská cena 1 kilogramu konzumního chleba v České republice 22 korun. Podle pekařů tato částka ani zdaleka neodráží hodnotu produktu. Podle spotřebitelů je ovšem naopak příliš vysoká. „Český zákazník má z doby totality zafixovanou představu, že základní potraviny mají být levné. Jenže pekař je podnikatel jako každý jiný. Aby na trhu uspěl, musí nakoupit kvalitní suroviny, dát odpovídající mzdu svým zaměstnancům a také investovat do nové technologie, aby mu neutekl vývoj,“ upozorňuje předseda Svazu pekařů a cukrářů v České republice Jaromír Dřízal, podle kterého je právě tlak na co nejnižší ceny výrobků jedním z největších problémů, které likvidují malé tuzemské pekárny.

Ceny jako za totáče

Představa, že chleba musí být levný, v lidech podle Dřízala zakořenila právě za socialismu, kdy byla jeho cena prakticky ze 100 % dotována státem. V roce 1989 stál 1 kilogram chleba 4,40 koruny a za 25 let se tedy cena zvýšila pětinásobně. Náklady na jeho výrobu a průměrná mzda v tuzemsku se však za toto období zvýšily zhruba desetkrát. Podle údajů Eurostatu jsou v Česku ceny pečiva osmé nejnižší v Evropské unii a podle Českého statistického úřadu navíc od roku 2011 pořád klesají. „Například v Německu či Rakousku je jeden kilogram chleba v pekařství výrazně dražší než jeden litr benzínu, což u nás neplatí. Je paradoxem, že Češi ročně utratí 125 miliard korun za hazard, 93 miliard za alkohol, 84 miliard za cigarety, ale bochník chleba za 30 korun jim připadá drahý,“ konstatuje Dřízal.

Za hranicemi nemají nic lepšího

Fakt, že je v Česku chleba o poznání levnější než v třeba v Německu, ale neznamená, že by byl méně kvalitní. „V okolních státech lze koupit v supermarketech pouze balený chléb s delší trvanlivostí, často ošetřený chemickými konzervanty. V pekařských speciálkách jsou sice k dostání čerstvé a kvalitní chleby, stejně jako u nás, avšak v nesrovnatelně vyšší cenové hladině,“ dodává Dřízal s tím, že pečivo by podle něho nemělo být levné, ale mělo by být především kvalitní a cena by měla pekařům umožňovat, aby se rozvíjeli.

Tlak na co nejnižší cenu vyvíjejí především obchodní řetězce. Právě v jejich supermarketech se dnes prodávají zhruba dvě třetiny pekařské produkce, díky čemuž mají na trhu dominantní postavení a určují cenovou hladinu.

Diskuze