Podnikání

Nástup EET se kvapem blíží!Podnikatelé se nestíhají pořádně připravit!

Libuše Dočekalová

Podnikatelé se nestíhají pořádně připravit!

Podnikatelé v pohostinství, kteří letos jako první v Česku „otestují“ EET, ale i mnozí řemeslníci a obchodníci, na které nová povinnost dolehne během roku 2017, se této změny velmi obávají. Nemají mimo jiné jasno ohledně vhodných pokladních systémů.

Už 1. prosince začne první fáze zavádění povinné elektronické evidence tržeb (EET), která dopadne na hotely a restaurace. Většina podnikatelů v pohostinství ale zatím nemá vyřešenou technickou stránku věci.

Až na poslední chvíli

Podle aktuálního průzkumu, který dělala agentura TNS Aisa pro společnost eet1, jež nedávno vstoupila na tuzemský trh pokladních systémů, nemá potřebné zařízení 84 procent všech dotázaných provozů. Dvě třetiny restauratérů bez EET pak plánují nechat pořízení systému na poslední chvíli, což jim ale podle některých odborníků na IT může způsobit značné problémy, protože se budou s pokladnami učit pracovat za „ostrého provozu“.

Práce i výdaje navíc

Na druhou stranu se nabízí poznamenat, že podnikatelé neměli velkou šanci připravit se nějak hodně dopředu. „Konkrétní technické specifikace k zavedení EET byly zveřejněny až nedávno,“ konstatuje Miroslav Uďan, generální ředitel společnosti Shoptet, další firmy, která přichází s vlastním technickým řešením EET pod názvem Shoptet Pokladna. "Nyní náš pokladní systém upravujeme tak, aby naši klienti nemuseli nic řešit navíc a systém vše vyřídil za ně,“ pokračuje.

Malí i velcí obchodníci se podle Uďana obávají, že jim s nástupem EET přibude i spousta zbytečné práce. Především živnostníci, řemeslníci a ostatní menší podnikatelé se také bojí rizika zneužití osobních dat a vysokých výdajů, které se pojí právě s nákupem nových technologií a které by na jejich byznys mohly mít zásadní dopad.

Bitva o klienty v plném proudu

Během příštích týdnů a měsíců je na tuzemském trhu možné očekávat tvrdý konkurenční boj mezi firmami nabízejícími technická řešení pro EET. Každá z nich se bude snažit potenciální zákazníky přesvědčit, že právě její technologie je uživatelsky nejpříjemnější, nezradí podnikatele ani ve „špičce“ a její provoz bude stát co nejméně. Zda jsou konkrétní tvrzení pravdivá, ale nakonec ukáže až každodenní praxe.

Diskuze