Rozhovory

Úspěšný český startup:Válcuje i černou konkurenci!

Renata Lichtenegerová

Válcuje i černou konkurenci!

„V našem podání není úklid podřadnou profesí,“ tvrdí Robert Vojáček, jeden ze tří zakladatelů platformy LidskáSíla.cz. Ta funguje něco málo přes rok, specializuje se na online zprostředkování úklidu domácností a prý odhalila mezeru na trhu. Lze ale úspěšně podnikat v oblasti, ve které je běžné pracovat na černo?

Úklid domácností je jednou ze služeb, které se do značné míry odehrávají takzvaně na černo. Čím se vám daří přesvědčovat klienty, aby platili kromě uklízečky ještě vás jakožto zprostředkovatele?

Důvodů je nespočet. Nabízíme garanci kvality, naše dámy prošly školením a prověřili jsme je. Pokud někomu konkrétní dáma nevyhovuje, může ji hned vyměnit. Při problémech vracíme peníze a případné stížnosti je určitě příjemnější řešit s námi než přímo s danou pracovnicí. Navíc jsme pojištěni na pokrytí případných škod až do 10 milionů korun. Také třeba umožňujeme platbu online, čili odpadá složité řešení placení, předávaní peněz a rozměňovaní. Nebo nabízíme SOS dámu na úklid, když některá z pravidelných pracovnic onemocnění.

Máte za sebou práci na několika úspěšných startupech, například „taxi aplikaci“ Liftago. Proč teď právě úklid?

Motivací pro založení služby na úklid pro mě byl především odjezd mé partnerky Michaely do zahraničí a potřeba uklidit domácnost bez přílišné námahy. Špatné zkušenosti s úklidovými agenturami mě následně přivedly k nápadu zaplnit díru na trhu. Jednou z hlavních myšlenek bylo umožnit zákazníkům objednat si domácí hospodyni na úklid jednoduše jen pomocí pár kliknutí.

LidskáSíla.cz je na trhu od poloviny loňského roku. Daří se vám sehnat dostatečný počet uklízeček? Mají Češky o tuto práci zájem?

My preferujeme označení dáma na úklid. Je to problém, ale jen v Praze. Máme už přes 200 dam a v Praze při nezaměstnanosti kolem tří procent je velmi těžké najít další kvalitní pracovnice. Nemůžeme vzít jen tak někoho.

LidskáSíla.cz je český online startup, v jehož čele jsou zakladatelé Robert Vojáček (vpravo), Michaela Somolová a Šimon Podlipský.

Kdo jsou vaši klienti?

Úklid si objednávají nejvíce rodiny s dětmi. V 80 procentech případů se jedná o pravidelné úklidy. Firemní úklidy jsme prozatím zrušili kvůli převisu poptávky. Teď tedy děláme jen domácnosti a v budoucnu, až navýšíme počet dam, plánujeme znovu začít uklízet ve firmách.

Stává se vám, že se uklízečka nakonec s klientem domluví na dlouhodobé spolupráci a obejdou vás?

Párkrát se to stalo, většinou za situace, kdy jsme s dotyčnou paní rozvázali spolupráci kvůli špatné kvalitě služeb či nespolehlivosti, ale zákazník s ní chtěl přesto dál spolupracovat. Většinou se pak ale zákazník za pár měsíců vrátil.

Práce uklízečky je veřejností stále vnímána jako podřadná. Proč to tak podle vás je?

Je vnímaná asi na stejné úrovni jako například pokladní, a to mi přijde škoda. Je velký rozdíl být uklízečkou například někde ve velkém obchodním domě a paní, která chodí do domácností. Na ty jsou kladeny daleko větší požadavky. Naše dámy jsou každý den v cizích bytech a pracují 6 až 11 hodin v kuse. Mají kontakt se zákazníkem, musejí být slušné a mít i mnoho znalostí o úklidu. Vydělají si a mají úplnou volnost, můžou si dopředu zvolit, kdy chtějí a nechtějí přijímat zakázky.

Jak vysokou mzdu u vás uklízečky dostávají a kolik platí klienti?

Všechny naše dámy dostávají 110 korun za hodinu. Pro ilustraci, pokud si lidé samostatně hledají paní na úklid pomocí inzerátu, tak většinou nabízejí 100 korun na hodinu. Klasické úklidové firmy pro domácnosti mají málo zákazníků a jejich uklízečky na tu stovku za hodinu většinou ani nedosáhnou a pracují za nějakých 70 až 90 korun. Naše strategie je mít co nejmenší marži a platit dámám nejvíce na trhu. Díky tomu můžeme nabírat ty nejlepší pracovnice, které pak poskytují lepší službu. Klient zaplatí od 140 do 169 korun za hodinu úklidu. Většina výdělku jde na dámy. Ty od nás mají krom jiného třeba podporu na telefonu a emailu od 6:00 do 23:00, pojištění pro případ, že se u zákazníka něco rozbije, předpřipravujeme jim kontrolní seznam úklidu, vyvíjíme mobilní aplikaci pro objednávání jejich služeb a v neposledním radě děláme marketing pro zajištění dostatku zákazníků.

Jak přísné je vaše výběrové řízení? Jaké procento uchazeček práci nedostane?

Výběrové řízení je hodně přísně. Máme jasnou představu o tom, koho hledáme. Je potřeba mít alespoň základní povědomí o úklidu a příjemnou povahu. Mít v sobě velký kus zodpovědnosti a spolehlivosti. Každou z uchazeček posuzujeme individuálně a lidsky přihlížíme k různým okolnostem. Když nám na kandidátce něco nesedí, nebojíme se ji s tím konfrontovat. Ne proto, abychom ji vystavili nepříjemnému pocitu, ale aby měla šanci se obhájit a říct nám vlastní pohled na věc. Uchazečka vždy ví, na čem je, žádné „my se vám ozveme“ nepoužíváme. Spolupráci nezačneme přibližně se čtvrtinou uchazeček. Převážně z důvodu nespolehlivosti, špatné komunikace nebo neznalosti základných úklidových postupů.

S jakými hlavními problémy jste se za první rok svého působení na trhu museli vyrovnávat?

Těch bylo mnoho. Museli jsme kompletně vymyslet efektivní školení. Nastolit standarty kvality tak, aby nebyly příliš neflexibilní, ale přitom bylo jasné, co má dáma dělat, pokud zákazník nepředává speciální instrukce. Ve chvíli, kdy jsme dosáhli nějaké stovky úklidů denně, už nám taky každý den třeba 50 lidí volalo a k tomu jsme dostávali mnoho e-mailů. Na podpoře jsme nestíhali a byli jsme tak tři měsíce v totálním chaosu. A takto bych mohl pokračovat. Úspěch v byznysu je založený právě na flexibilním a rychlém řešení podobných problémů. Takže si nedělám iluze a čekám, že se objeví další.

Diskuze