Rozhovory

Majitelka Spokojenéhopsa.cz.Vláčela batohy plné granulí osmnáct hodin denně. Dnes má úspěšný e-shop!

Renata Lichtenegerová

Vláčela batohy plné granulí osmnáct hodin denně. Dnes má úspěšný e-shop!

Soňa Fialková dříve pracovala jako projektová manažerka v reklamní agentuře, vášeň pro psy ji ale před jedenácti lety zavedla jiným směrem. Dnes je majitelkou e-shopu SpokojenyPes.cz s a pro letošek očekává obrat 200 milionů korun.

Proč jste se před jedenácti lety rozhodla zřídit internetový obchod s krmivem a potřebami pro domácí zvířata?

Vycítila jsem příležitost. V tom roce 2005, kdy jsem začínala, ještě nebyl daný obor příliš technologicky vyspělý, například o online marketingu tušil v oblasti prodeje chovatelských potřeb jen málokdo. Byla to skutečně dobrá výchozí situace, kdy e-shopů bylo jen velmi málo. Navíc jsem měla doma fenku azawakha, do které jsem byla doslova blázen, takže se ten obor trošku nabízel. Stejně jako e-shop je pro mě dodnes toto plemeno osudovým. Doma mám teď dva pejsky a jednu fenku.

Majitelka Spokojenéhopsa.cz Soňa Fialková už je také spokojená :)

Jak náročné pro vás byly úplné začátky firmy?

V počátcích jsem samozřejmě fungovala jako většina malých e-shopů, starala jsem se o všechny činnosti od marketingu a účetnictví až po samotné balení zásilek nebo zásobování. Bylo to velmi náročné období, pracovala jsem osmnáct hodin denně, jezdila jsem vlakem s obří taškou plnou různých výrobků na zádech. Zatímco dnes je myslím poměrně jednoduché zjistit zkušenosti ostatních e-shopařů, tehdy jsme si na vše museli přijít tak nějak sami. Sortiment se samozřejmě rozšiřoval postupně.

Předtím jste pracovala jako projektová manažerka v reklamní agentuře, toho jste s rozjetím e-shopu nechala?

Velmi záhy ano. Zpočátku jsem ještě pracovala na částečný úvazek, ale později to již s provozem vlastní firmy nebylo slučitelné. Za možnost pracovat zároveň se startem vlastní firmy jsem ale dodnes moc vděčná. Založení e-shopu bylo samozřejmě finančně náročné, takže příjem z původní profese mi v podstatě umožnil s podnikáním začít.

Pomohla vám s rozjezdem e-shopu rodina?

Spokojený Pes je rodinná firma, na jejím vzniku se podíleli jak moji rodiče, tak můj manžel a sestra. Rodiče jsou dnes již v důchodu, ale sestra s manželem se pořád na chodu a řízení firmy významně podílejí. V průběhu podnikání jsem také přivedla na svět své dvě děti, což mi pomohlo posunout se dopředu rychleji. Pokud se chcete věnovat dětem, musíte totiž svoji práci předat někomu jinému a věnovat se opravdu jen strategickým a důležitým věcem.

Za jak dlouho začal obchod prosperovat?

E-shop začal přinášet zisky zhruba po roce fungování. To jsem již měla dva zaměstnance.

O jak úspěšné firmě se bavíme dnes?

Dnes patříme mezi největší prodejce potřeb pro domácí mazlíčky v Česku. V roce 2015 jsme dosáhli 40procentního růstu, což je po deseti letech fungování velmi dobré číslo. Letos bychom chtěli pokořit obrat 200 milionů korun. Pro představu, náš sklad má 2 tisíce metrů čtverečních a na celém chodu firmy se podílí kolem 30 zaměstnanců. V poslední době jsme zavedli několik změn. Vlastní software pro řízení skladu nám například velmi zrychlil expedici, objednávky díky němu expedujeme zhruba do hodiny. Já jsem předala celé řízení marketingu novému kolegovi. A v neposlední řadě jsme také zrekonstruovali naši kamennou prodejnou v Praze na Pankráci.

Jak tvrdé je konkurenční prostředí mezi podobně zaměřenými e-shopy na tuzemském trhu?

My po konkurenci moc nekoukáme. Na trhu je samozřejmě řada dalších subjektů, jsou ale většinou o dost menší. V naší velikosti funguje v podstatě pouze jeden další e-shop vlastněný českými vlastníky. Ostatní patří nadnárodním korporacím a často zasílají zboží přímo z Polska či Německa.

Jak velké provize máte třeba v případě nákupu granulí? Mají od dodavatelů všichni prodejci krmiv stejné podmínky? Nebo mají třeba velké řetězce podmínky lepší?

Marže na krmivech jsou řádově v jednotkách až desítkách procent, mezi jednotlivými značkami granulí jsou v tomto směru velké rozdíly. Nevím, jaké mají marže velké řetězce, ale tam se prodávají spíše levné a nepříliš kvalitní značky, které my často ani nemáme v nabídce. Je potřeba říci, že náklady na skladování i přepravu krmiv jsou oproti většině komodit prodávaných přes internet poměrně vysoké.

Přesouvá se podle vás prodej krmiv právě na internet?

Prodeje krmiv přes internet rostou, stejně jako ostatních komodit maloobchodního prodeje. Stále se ale většina krmiv pro domácí mazlíčky prodá mimo e-shopy. Důvodem je, že internetové obchody většinou nenabízejí levná a nekvalitní krmiva, kterými jsou ale čeští mazlíčci krmeni nejvíce. Bohužel. Kvalitní krmivo přitom může znamenat menší náklady na veterináře i delší život zvířete.

Diskuze