Zprávy

Petr Václav, majitel zavřeného e-shopu LevneElektro.cz:Postup Finanční správy mi zničil život!

Redakce

Postup Finanční správy mi zničil život!

Letos v březnu získal cenu za nejlepší e-shop loňského roku, minulou středu ho Petr Václav zavřel. Finanční správa totiž firmě s pětadvacetiletou tradicí zablokovala účty. Důvod? Údajně problémy s přenesenou daňovou povinností, kdy některý z dodavatelů neplatil DPH a finanční úřad si došlápl na prosperující e-shop. Ten má podle svých oficiálních vyjádření nyní neprávem svázané ruce a nemůže pokračovat ve své činnosti.

O tom, že firma nemůže provádět žádné transakce, se Petr Václav dozvěděl v úterý 21. června večer. V průběhu noci se snažil zjistit příčinu, tu mu finanční správa údajně objasnila následující den dopoledne. „Řekli nám až druhý den v­ deset ráno, že nám zmrazili účty za účelem jakéhosi doplatku DPH. Přitom finanční úřad prováděl u­ nás kontrolu poslední tři roky a za celou tu dobu tam nedošlo k ničemu,“ sdělil většinový majitel e-shopu v rozhovoru pro iDnes.cz.

Institut nespolehlivého plátce - prokletí poctivých?!

Dostupné informace v kauze zavření e-shopu LevneElektro.cz poukazují na to, že internetový obchod doplatil na institut ručení za nespolehlivého dodavatele. Jeho podstatou je, že každá firma musí průběžně kontrolovat registr plátců DPH, který provozuje finanční správa, a ověřovat si, že se u jejích dodavatelů v kolonce „nespolehlivý plátce“ neobjevilo „ano“. Pokud by se to totiž stalo, ručí právě odběratel zboží či služby za to, že jeho dodavatel DPH státu odvede. Jinými slovy, jakmile dodavatel daň nezaplatí, padá tato povinnost právě na daného odběratele.

Majitel e-shopu se nicméně ohrazuje, že všech svých dvě stě padesát dodavatelů důkladně prolustrovali a s podvodníky nespolupracovali. „Alespoň jsme si to doteď mysleli. Veškeří naši obchodní partneři byli spolehlivými plátci dle registru plátců vedeného ministerstvem financí, což byla pro nás zásadní informace. Jenže výsledkem šetření Finanční správy teď je, že některá z dodavatelských firem zřejmě neodváděla DPH,“ dodal v rozhovoru Václav s tím, že okamžité uzavření e-shopu bylo nevyhnutelné. „Snažíme se teď jednat s finančním úřadem, abychom se mohli čestně zachovat ke svým dodavatelům a zákazníkům. Všechny zakázky, které jsou zaplacené, se snažíme vyexpedovat. Ale je to o jednání. Zaměstnancům hledáme práci. Neodejdou bez peněz, zajistíme, aby dostali výplaty. Chceme, aby se naši lidé nedostali do potíží, protože mají hypotéky, splátky a další závazky. Zachováme se ke všem čestně.“

Třetí už se směje?

V jak velkém průšvihu v této chvíli e-shop je, se pokusil odhadnout člen skupiny Podnikatelé a živnostníci, podnikatel Michal Krajčírovič. „Počítám, že si toto (odvody DPH na fakturacích dodavatelů – pozn.) LevneElektro neohlídalo, vesele platilo faktury včetně DPH dodavatelům, vzhledem k obratu pravděpodobně v milionových částkách (při obratu nějakých 120 milionů měsíčně a minimální marži to dělá na dodavatelských fakturách klidně čtyři miliony denně včetně víkendu) a někdo z těch dodavatelů si na tom DPH docela slušně přilepšil a FÚ teď skočil po nich. Dodavatele už dávno může vlastnit bílý kůň, nebo ty peníze jednoduše nemá,“ spekuluje Krajčírovič na sociální síti.

Je to naše poprava

Že by dosud úspěšný e-shop mohl začít znovu fungovat, jeho majitel nevidí reálně. „Už v tomhle prostředí nechci podnikat. To se nedá. Já můžu ručit za svou rodinu, za sebe, za svou firmu, ale ne za jiné. My jsme tu 25 let makali, dělali jsme vše legálně, platili daně. A během několika hodin z vás udělají zločince. Nechci v tomhle marastu podnikat. Mám zkažený život,“ dodal v rozhovoru s tím, že před osudným úterkem měl v úmyslu firmu o 120 zaměstnancích předat synovi a vnukovi.

Na sociálních sítích také spokojení zákazníci vyjadřují e-shopu podporu, z druhé strany ale vyplouvají na povrch praktiky firmy, které přinejmenším zvedají obočí. Finanční správa se k situaci nemůže vyjádřit, je vázána mlčenlivostí. Té ji v tuto chvíli může zbavit pouze předmětný e-shop, ten tak ale dosud neučinil. V obecném prohlášení však odmítla zodpovědnost za konec e-shopu.

Finanční správa v obecném prohlášení neopomněla špetku arogance, když odmítnutí uvedení názvu e-shopu odůvodnila nechutí dělat mu reklamu. Vzhledem ke skutečnosti, že e-shop aktuálně nefunguje, působí jako kopnutí do mrtvého.

Tento krok nicméně nepříjemně zasáhl tisíce zákazníků. Konkrétní dopady na jejich životy jsou znát z facebooku e-shopu. „Stěhuji se s novorozencem do nového bytu, koupila jsem si u vás varnou desku, platba proběhla, na desku stále čekám. Nevím, co dál. Nemohu na ni déle čekat. Takže koupit jinde novou a pak mít dvě nebo doufat, že ji vezmete zpět?,“ ptá se mladá zákaznice. A podobných dotazů s každou hodinou přibývá.

Diskuze