Rozhovory

Zakladatelka značky Nice Belly: Chtěla se líbit i v těhotenství a objevila mezeru na trhu

Renata Lichtenegerová

Chtěla se líbit i v těhotenství a objevila mezeru na trhu

Produkt nemusí být složitý, aby o něj byl zájem. KATEŘINA BOHÁČOVÁ (na fotce vpravo) postavila své podnikání na domácí výrobě těhotenských pásů, které nastávajícím maminkám umožňují nosit i s rostoucími břichy jejich oblíbená trika. A brzy se ukázalo, že barevné pásy mají i další využití a tedy i své místo na trhu.

Začínala jste s těhotenskými pásy, proč právě s nimi?

Inspirovalo mě vlastní těhotenství. Bříško se mi nevešlo do oblíbených trik a sukní, začala jsem si tedy vyrábět pestrobarevné těhotenské pásy, které překryly rostoucí pupík. Pásy se líbily, bříško se v nich vyjímalo a tak v roce 2008 vznikla značka s názvem Nice Belly. Cílem mé činnosti, ale původně nebylo založení firmy a zisk, spíš chuť podělit se o nápad a komunikovat s okolním světem. Byla jsem na mateřské dovolené, kdy je žena v sociálním vakuu.

Dnes je už váš sortiment daleko širší.

Od zákaznic, které si mé výrobky v těhotenství oblíbily, jsem brzy začala dostávat poptávky i na bederní pásy. Tak jsem je začala navrhovat, a to oboustranné. To, že používám pro jejich výrobu dva materiály, má nejen estetickou funkci. Vzduchová vrstva mezi materiály totiž slouží jako výborný izolant a pás tím pádem nemusí být extra tlustý a přitom krásně hřeje. Postupně jsem přidávala další výrobky, termofory, třešňové polštářky a momentálně začínáme vyrábět dětské oblečení. Mou filozofií je, aby měly výrobky pod značkou Nice Belly nápad, byly funkční a kvalitní.

Jak těžký byl pro vás rozjezd firmy?

Začátky byly plné nejistoty. Pásy jsem sice zvládala vyrábět svépomocí bez nějakých sofistikovaných strojů či speciálních znalostí. Bála jsme se ale, že nakoupím příliš materiálu, který se neprodá, nebo že se mé zboží nebude líbit. Snažila jsem se tedy sázet na jistotu. Kupovala jsem menší množství materiálu, šila pouze tolik kusů, kolik jsem si byla jistá, že prodám. Nemám vzdělání v textilním oboru, nějakou dobu mi proto trvalo, než jsem se naučila orientovat v materiálech a našla dobré dodavatele.

Přišly nějaké vážnější komplikace?

Vzhledem k tomu, že mé podnikání začalo samospádem, neměla jsem žádná velká očekávání. Pro ženu podnikatelku je dle mého názoru obecně nejnáročnější skloubit podnikání s rodinou a malými dětmi. Myslím, že žádný osvědčený recept neexistuje. Každá rodina má jiné potřeby a každá práce vyžaduje jiné nasazení. Do dneška osciluji mezi oběma póly a snažím se, aby bylo vše v rovnováze.

V samotném podnikání šlo všchno hladce?

Co se týče poptávky, stále se učím. Teď už vím, že co se líbí mně, nemusí se líbit i ostatním. Snažím se tedy víc vnímat vkus a potřeby zákazníků. Zpočátku jsem také absolutně nedokázala odhadnout, jak se prodej navýší v předvánočních měsících. Po sedmi letech podnikání vím, že co nestihnu připravit do září, už nemám šanci během podzimu dohnat. Celkově mi ale každý rok přinesl navýšení prodejů oproti roku předchozímu, takže loni byly prodeje zatím nejlepší. Krůček po krůčku buduji jméno a značku, která bude mít v zádech dobré reference od spokojených zákazníků.

Ze začátku jste šila sama. Dnes už máte zaměstnance?

Šijí pro mě švadlenky, které zaměstnávám na dohodu, a také spolupracuji se dvěma chráněnými dílnami. Mé produkty jsou sezónní záležitostí. Prodávám hlavně přes zimu, kdy potřebuji navýšit pracovní kapacity, a přes léto je pak naopak zase ubrat.

Dotýká se vás příliv laciného zboží z Asie?

Příliv levného a nekvalitního textilu ze zahraničí je obecně největším problémem tuzemských oděvních firem. Práce v Asii je nesrovnatelně levnější než u nás. Snažím se zákazníkům vysvětlovat, že si kupují produkt vyrobený v Čechách a naše švadleny dostanou za svou práci dobře zaplaceno. Všichni víme, že podmínky dělníků v textilním průmyslu například v Bangladéši patří k nejhorším na světě. Proč tedy něco takového podporovat?

Dobře, ale jak jim dokážete konkurovat?

Aby čeští výrobci byli konkurenceschopní, se musí nějak odlišit. Jednak produkty samotnými a jednak přístupem k zákazníkům. Touto cestou se snažím jít. Díky přímé komunikaci se zákazníky například ihned získám odezvu a mohu lépe reagovat na jejich potřeby. Často teď také šijeme na zakázku. Zákazníci si sami vybírají materiály, ze kterých chtějí produkt ušít. Takovou službu dokážou ocenit.

Kde je možné vaše výrobky koupit?

Zabývám se jak velkoobchodem, tak maloobchodem. Mám e-shop na stránce www.nicebelly.cz a má šicí dílna slouží zároveň jako sklad a případná výdejna zboží. Dále je možné si mé produkty koupit v síti našich odběratelů, kteří mají e-shopy i kamenné obchody.

Diskuze