Rozhovory

Cesta k úspěchu Petra HrubéhoOd nuly až k milionům

Redakce

Od nuly až k milionům

Společnost Broker Consulting založil ve svých 26 letech a chtěl něco, co na trhu ještě nebylo. V podstatě od nuly se mu podařilo vybudovat finančně poradenské impérium o 1 500 finančních konzultantech v České republice a na Slovensku. Vede společnost, která je nejen špičkou ve svém oboru, ale ve svých aktivitách nepolevuje a stále přichází s významnými inovacemi typu vlastních realitních či bankovních služeb. A i v těchto kategoriích se postupně šplhá mezi lídry. PETR HRUBÝ je dnes ve svých 43 letech nejdéle působícím aktivním ředitelem společnosti tohoto typu, dívá se dopředu, na nelehké začátky ale nezapomíná. To aby nezpychnul. Ačkoliv, hasiči na pýchu prý nemají čas. A i když on už řádku let aktivně neslouží, kus záchranáře je v něm pořád…

Začínal jste s jednou kapsou prázdnou, druhou vysypanou, přitom dnes vlastníte firmu s takřka miliardovým obratem. Jak se to stane?

Tak jako asi každý, ani já jsem neměl cestu vzhůru lemovanou jen úspěchy. Ale větve přes cestu mě něco naučily a posunuly mě dál. Mám za to, že každý muž a každá žena, kteří se živí na vlastní pěst, to znají. Prošel jsem si krátkým stadiem řadového zaměstnance, pak živnostníka a nakonec podnikatele. Od svých živnostenských let jsem nikdy nepochyboval, že do role zaměstnance se už nikdy nevrátím. Chtěl jsem stále víc a to trvá doposud. Na začátku jsem určitě neuvažoval o velké firmě, ale chtěl jsem dělat něco, co má smysl a co lidé potřebují. Postupně jsem si dával další a větší cíle a za těmi jsem šel. Nyní patří naše společnost k nejsilnějším hráčům na trhu. Do toho přicházíme s tak revolučními novinkami, až si dovolím říct, že v současnosti v jistém smyslu určujeme tempo celému trhu.

Přesto to na začátku vaší profesní kariéry vypadalo, že spíš než účty lidí budete zachraňovat jejich životy. Promiňte, ale od hasiče k finančnímu guru to zrovna není, coby kamenem dohodil.

To není, ale každá zkušenost vám dá něco do života. Naučil jsem se u hasičů tvrdě pracovat. Viděl jsem lidi v situacích, kdy trpěli. Dodnes mám na tuto práci silné vzpomínky.

Podnikat jste začal poměrně mladý, překvapilo vás nějaké úskalí podnikání?

No samozřejmě, dodnes mě některá úskalí překvapují, ale s léty zkušeností je toho čím dál méně. Každý mladý nadšený člověk přistupuje k podnikání s určitými představami, mnohdy trochu naivními. Je podstatné, kdo se přes všechna úskalí v podnikání udrží a vnímá překážky jako něco, co ho posiluje a pomáhá mu jít dál, lépe a zkušeněji. Protože největší hendikep je nemít žádný hendikep.

Brzy jste řídil tisícovku lidí. Jak se s takovou zodpovědností nejsnáze vypořádat?

Když ovlivňujete životy tolika lidí, je velmi důležité být lídr a ne jen ředitel či majitel společnosti. Zakládám si na tom, že je třeba být vždy dobře připravený. Stále, nehledě na pozici, dodržuju pravidla a držím se svých pracovních zásad a principů. Pravidelně na týdenní bázi pracuju se svým diářem. Mám jasné cíle a pracovní nasazení. A to samé očekávám od svých spolupracovníků. Jsme placeni za výkony, ne za snahu nebo čas strávený za pracovním stolem. Tím, že jsem si prošel naším oborem od úplného základu – od finančního konzultanta, a velmi dobře si pamatuju, jaké to bylo, dokážu mnohé pochopit. Ale nenechám se snadno opít rohlíkem a poznám výmluvy. Nicméně abych to shrnul, ta zodpovědnost mě baví a vyzývá k další činnosti.

Kdybyste se měl rozhodnout dnes, jestli začnete podnikat, začal byste? V situaci a prostředí, jaké je nyní v České republice?

Každopádně ano. V některých věcech je dnešní doba pro začátek podnikání mnohem příznivější. Už jen moderní technologie dávají finančnímu poradenství úplně jinou dimenzi. Navíc v době franšízového stylu podnikání je vstup na trh jednodušší než kdykoliv před tím.

Proto jste franšízový koncept zvolili pro vaše nové pobočky – BrokerPOINTy?

Ano, franšízanti od nás získají zavedené know-how, jde jen o to, jej převzít a využít. Zkrátka proměnit živnost v podnikání. Lidé mají strach z podnikání kvůli tomu, že nemají know-how a bojí se, že přijdou o investované peníze, které si často navíc musejí půjčit. Podnikání s námi přináší nesrovnatelně vyšší míru jistoty. Jde o vyzkoušený koncept se zavedenými postupy.

Finanční produkty dnes nabízí kdekdo, v čem je vaše firma jiná?

Jsme v tuto chvíli jedineční v komplexní nabídce služeb. Klient u nás získá nezávislé finanční plánování, špičkové a levné bankovní služby a také mu pomůžeme s realitními obchody. Tím se celý pomyslný kruh poradenských služeb pro klienta uzavírá, řeší vše na jednom místě s lidmi, kterým věří. Finanční poradenství je v zahraničí velmi váženým a respektovaným oborem a my děláme vše pro to, abychom náš obor dostali do podobné role. Díky kvalitě našich služeb nepřetržitě rosteme již 17 let. To se nikomu jinému z velkých finančně poradenských společností nepodařilo.

Říká se, že od vás pochází nejvíce revolučních novinek. Není to ale někdy spíše riskantní?

Rizika řídíme. Navíc jdeme většinou cestou evoluce než revoluce. Neustále vylepšujeme naši základní službu – Finanční plán. Vylepšení se týkají nejen přístupu, „jak na to“ v souladu s požadavky naší doby, ale také podpůrných softwarů či mobilních aplikací. I díky nim prezentace našich služeb u klientů dostala nový rozměr a dá se říci, že i silněji ovlivňujeme finanční gramotnost našich klientů.

Jak si vysvětlit váš nedávný vstup do odvětví realit? Z vašich konzultantů jste prakticky udělal realitní makléře…

Tento systém se velmi osvědčuje. Plánujeme být i v realitní branži do roku 2017 mezi největšími deseti a průběžné výsledky tomu nasvědčují. Stěžejní zásadní novinkou je zavedení vlastních bankovních služeb. Otevírání moderních bankovních poboček s výběrovými i vkladovými bankomaty je revolucí jak pro klienty, tak pro zájemce o naši franšízu.

V čem je váš koncept pro potenciální franšízanty výhodný?

Náš BrokerPOINT nabízí atraktivitu dvou zavedených značek – Broker Consulting a mBank, silné know-how, jasný systém řízení a vzdělávání. Počáteční náklady jsou v poměru k tomu, co BrokerPOINT nabízí, nejnižší v oblasti bankovních franšíz. Nejen, že tímto krokem určujeme nový trend ve finančně poradenské oblasti, ale nabízíme i jedinečný transparentní systém pro zájemce o tento typ podnikání.

Nabídnou BrokerPOINTy něco zajímavého pro živnostníky?

Má to dvojí pohled. Několik živnostníků spojí BrokerPOINTy se svou podnikatelskou budoucností. Příležitost usilovat o fanšízu má každý. V tuto chvíli evidujeme 80 zájemců o 20 obchodních míst pro příští rok. V druhém pohledu nabídnou BrokerPOINTy pro živnostníky perfektní služby. Pro živnostníky je totiž obtížné a časově náročné hledat ty nejlepší zdroje financování, účty nebo například pojištění. Často mají navíc peníze propojené s rodinnými. Chodí s tím několik let do stejné banky a nemají jistotu, že dostávají to nejlepší. Přicházejí o peníze, platí vysoké poplatky. BrokerPOINTy jim v tomto nabídnou úplně jiný standard. Umíme velmi efektivně propojit peníze pro podnikání a rodinné finance. A děláme to s nezávislým přístupem. Naše bankomaty budou zároveň vkladomaty. BrokerPOINTy budou pro živnostníky v oblasti financí logickou volbou číslo jedna. Jedinou nevýhodou je, že potřebujeme dva roky, abychom je otevřeli v celé České republice, takže ne všude budou hned k dispozici.

Zmiňoval jste se o finanční gramotnosti. Jaká je podle vás finanční gramotnost Čechů? Dle výzkumů nijak valná…

Máte pravdu, finanční gramotnost je i dle dostupných zpráv České národní banky na poměrně nízké úrovni. Ale my to vidíme „v terénu“. Lidé v dluhových pastích, stovky korun měsíčně utrácené zbytečně za běžné účty, drahé dluhy s RPSN přes 20 procent, lidé přicházející o domov kvůli špatně nastaveným a řízeným hypotékám. Jak jsem již říkal, náš systém prezentace Finančního plánu klientům má kromě obchodního i edukativní účel. Učíme naše klienty, jak získávat peníze navíc a dělat správná rozhodnutí. Současně jsme zakladatelem obecně prospěšné společnosti ABC finančního vzdělávání, která se zabývá rozšiřováním finanční gramotnosti do škol i podniků, které o to projeví zájem.

Jak vidíte budoucnost firmy?

Naše vize zůstává z dlouhodobého pohledu stejná – stát se nejžádanější a vedoucí společností v oblasti finančního plánování. A to jak v České republice, tak i na Slovensku. Chceme určovat trend finančního poradenství, a to tím směrem, aby celý obor nabýval většího zájmu a respektu ze strany veřejnosti, tak jak je tomu ve vyspělých zemích světa.

Abyste z nuly vybudoval tak úspěšnou firmu, předpokládá to řadu dobrých rozhodnutí. Která z nich z vás udělala úspěšného manažera a z vaší společnosti top na trhu?

Zcela prioritně bylo nejlepším rozhodnutím vůbec začít podnikat a založit Broker Consulting, nebát se a dát tomu kus svého života. Výborným rozhodnutím byla také expanze na Slovensko. Za 17 let úspěšného fungování společnosti Broker Consulting se k nám připojilo několik menších společností a vzájemné prolnutí proběhlo také nadstandardně dobře. Rostli jsme akvizicemi i organicky. Velmi pozitivně se nyní prezentuje již zmiňované rozhodnutí o rozšíření našeho portfolia o realitní služby a zprostředkování nejmodernějšího bankovnictví.

Udělal jste vůbec někdy špatný krok?

Samozřejmě, že ano a ne jeden. Je nezbytné dělat i špatné kroky, aby se z nich člověk poučil a dělal jich čím dále méně. U nás mohu jmenovat například expanzi do Rumunska a Maďarska. Víme, kde jsme pochybili, a poučili jsme se. Neodradilo mě to od dalších projektů. Je důležité takové věci zkusit, ale s patřičným rozmyslem a pečlivou přípravou. Mám rád věci pod kontrolou. Překvapení mám rád jen o Vánocích, ne v podnikání.

Letošní rok je z hlediska ekonomiky velmi dobrý. Projevilo se to nějak ve vaší práci? Přineslo vám to více klientů?

Náš obor není ovlivněný tím, jestli se ekonomice daří, nebo ne. Tím, že je naše služba komplexní, jsou pro nás všechna stadia ekonomického cyklu obchodně dobrá. Existují vždy jen příležitosti daného období. Ať vítr fouká zprava, zleva, do zad nebo proti, my stále jedeme. Základ je stále stejný – tvorba finančního plánu. Teď je doba, kdy se daří realitám a hypotékám, dříve byla například doba stavebního spoření či penzijního připojištění. Každá doba přináší nové příležitosti.

Jací jsou vaši klienti? Z jakých oborů k vám přicházejí a co s nimi řešíte nejčastěji?

Máme nyní přes půl milionu klientů-domácností a přes 4 500 firemních klientů. Nedá se říci, že by se jednalo o nějakou specifickou skupinu. Firmy nejvíc oceňují služby, které jim optimalizují náklady ve firemním byznysu. Domácnosti a jejich jednotlivé finanční plány jsou natolik rozdílné a individuální, že se nedá zobecňovat. Můžeme snad jen zhodnotit, že stále větší důvěru si získávají investice, nízké úrokové sazby zase nahrávají hypotékám.

Je dnes obtížnější sehnat klienta než dřív? Zvyšující se konkurence, stoupající nedůvěřivost lidí, přesycenost mnoha různými produkty – to jistě hraje v neprospěch.

Trh není stále zaplněn. Nějaký finanční produkt má každý, ale v komplexním finančním plánování je velký prostor. I když se bude trh naplňovat, klienti půjdou za kvalitou. A my chceme být volbou číslo jedna. Franchisová obchodní místa nám s tím pomohou. Budeme dostupnější a lidé nás více uvidí. Moderní bankovnictví a bankomaty jsou vyhledávanou službou. A naše nabídka je tímto kompletní.

Co je pro vás hnacím motorem v práci? Přece jenom sedmnáct let v tvrdém byznysu je dlouhá doba, která nahrává syndromu vyhoření…

Moje práce je současně mým koníčkem a motorem. Je pro mě uspokojující, že naše práce jako taková nese smysl. Baví mě pomáhat klientům k větší finanční svobodě a baví mě pomáhat lidem být úspěšnými. Chci, aby konzultanti a franšízanti byli úspěšní a došli k cílům, které si nastavili. Broker Consulting jim k tomu dává nejlepší nástroje.

Jak relaxujete?

Sportem a časem stráveným s rodinou. Na druhou stranu Broker Consulting je také moje rodina a mnoho mých spolupracovníků se stalo mými přáteli. A naopak, mnoho mých přátel se stalo mými spolupracovníky. Čas relaxu se tak často prolíná s prací. Ať už jde o společné zájezdy do zahraničí, golfové turnaje, či běžecké maratony.

Kdy se vaší firmě dařilo nejlépe?

Nejlépe se daří právě teď. Prožíváme velký rozkvět. A když se mě zeptáte za rok, věřím, že odpovím stejně.

Jak se díváte na nová legislativní opatření vlády směrem k podnikatelům? Pro spoustu lidí jsou demotivující natolik, že uvažují, že s podnikáním skončí.

Stát je tu od toho, aby s prací podnikatelům pomáhal a ne ji komplikoval. Měl by podporovat podnikatelské prostředí. I v našem oboru jsou regulace a zákony, což často ztěžuje práci. A pomáhat živnostníkům – našim spolupracovníkům – eliminovat tyto problémy je mimo jiné i naše práce. Někdy nás to stojí velké peníze, ale stojí za to. Současné podnikatelské prostředí nahrává velkým hráčům. I proto se k nám v minulosti přidaly jiné menší společnosti nebo skupiny finančních poradců. My nabízíme zázemí, staráme se o legislativu, administrativu a další nutné činnosti, které živnostníky a menší i střední podnikatele ubíjejí, někdy dokonce profesně zabíjejí. Naši spolupracovníci a franšízanti mají s Broker Consulting klid a čas na to, aby rozvinuli svůj obchodní i manažerský talent a věnovali se službě klientům a vydělávání peněz.

Ještě je brzy, přesto přemýšlel jste už, komu jednou svoji firmu jednou předáte nebo jak s ní naložíte?

Nabídky na prodej byly a jsou, ale to nechci. Další peníze k realizaci životních cílů nepotřebuji. Navíc nejsem stoprocentní vlastník, akcie společnosti vlastní několik desítek spolupracovníků, kteří patří k těm nejlepším a vlastnit akcie je pro ně odměnou a zároveň motivací. Není to moje firma, ale naše. Měli jsme v plánu vstoupit na burzu, ale nyní k tomu není vhodná doba. Těším se teď na mnoho našich nových projektů a jsem jimi nadšený. Těším se na to všechno, co Broker Consulting ještě čeká. Sice už podnikám celkově 22 let, ale jsem poměrně mladý na to jít do důchodu.

Diskuze