Podnikání

Česko, ráj e-shopů!Místa na trhu je dost. Chtějte ten nejlepší!

Renata Lichtenegerová

Místa na trhu je dost. Chtějte ten nejlepší!

Před námi je prý další boom v oblasti nakupování po internetu. Většina dnes fungujících e-shopů je navíc neúspěšná. Na první pohled přeplněný virtuální trh tedy naopak čeká na nové úspěšné firmy. Také by vás lákalo založit si online živnost? Směle do toho! Abyste se však stali majiteli úspěšného e-shopu, musíte dodržet několik důležitých pravidel.

Česko je e-shopová velmoc. Internetových obchodů je v tuzemsku téměř 38 tisíc, stejně jako ve Velké Británii, která má ovšem zhruba šestkrát tolik obyvatel. Naprostá většina virtuálních prodejen ale není moc úspěšná. „Podle odborných odhadů jsou tři čtvrtiny e-shopů buď úplně mrtvé, nebo se jedná o mini obchůdky, které téměř nevydělávají,“ konstatuje Vladimír Kuchař, konzultant ze společnosti Marketingová kancelář.cz. Trh mají podle něho pod palcem velcí hráči. To potvrzují i údaje srovnávače cen Heureka.cz, podle nichž vytváří tisícovka největších internetových obchodů tři čtvrtiny celkového obratu.

Nejlépe se na internetu prodává elektronika a oblečení, dále pak kancelářské zboží, sportovní potřeby či hračky. V těchto oblastech už velké firmy virtuální svět v podstatě obsadily.

Teprve to přijde

Na druhou stranu ale obliba on-line nakupování neustále roste. Vzhledem k tomu, že prodej přes e-shopy tvoří pouze 8 procent všech maloobchodních tržeb, bude na trhu ještě dlouho dost potenciálních klientů, které je možné přilákat. „S rozšířením chytrých telefonů se také rozvíjí mobilní nakupování, o kterém by se dalo říci, že je v Česku teprve na začátku. Navíc mnoho obchodníků s kamennou prodejnou zatím nevyužívá potenciál e-shopu, díky kterému by mohli rozšířit pole svého působení. Myslím, že boom nás teprve čeká,“ říká Miroslav Uďan, generální ředitel společnosti Shoptet.cz, která se specializuje na tvorbu a pronájem internetových obchodů. E-shopů je podle něho na první pohled hodně, ale málokdo umí své zboží dobře on-line prodat. „Z praxe vím, že víc než 80 % e-shopařů neumí on-line marketing. Přestože se může zdát, že zde není už prostor pro nové prodejce, tak vždy je možné udělat něco jinak a i v takové konkurenci prorazit. Záleží na konceptu a způsobu, jak zákazníky chci oslovit,“ pokračuje Uďan.

Jak se tedy stát úspěšným provozovatelem internetového obchodu? Ve spolupráci se společností Shoptet.cz jsme pro vás shrnuli 10 základních pravidel:

1. Dívejte se očima klientů

Jednou z prvních věcí, které je potřeba udělat ještě předtím, než poprvé otevřete virtuální dveře svého e-shopu, je sestavení byznys plánu. Nemusí být nijak dlouhý, stačí pár základních bodů, od kterých se posléze můžete odrazit.

V prvé řadě se rozhodněte, co budete prodávat. Zmapujte své okolí a konkurenci, zjistěte, v čem jsou její slabé stránky a zda můžete nabídnout něco víc. Snažte se nahlížet na e-shop očima zákazníka, čím by vás daný obchod přilákal?

Podle výběru sortimentu odhadněte povahu nakupujících a přizpůsobte jim „výraz“ vašeho e-shopu. Pokud se váš obchod bude specializovat na luxusní kosmetiku, měl by mít i e-shop jistou dávku elegance. Rozhodnete-li se vyrábět a prodávat trička s vtipnými nápisy, zvolte naopak odlehčenou formu.

2. Počítejte s finanční rezervou

Dalším ze zásadních bodů je vytvoření finančního plánu. Samozřejmě, že nikdy nespočítáte své výdaje přesně již na začátku podnikání. Vyplatí se však mít alespoň hrubý odhad, od kterého se můžete odrazit. Bude vám sloužit jako jakási „mapa“ vašeho podnikání, která vám bude ukazovat, co je potřeba udělat a co vás čeká. Zjistíte tak, co všechno si můžete a nemůžete dovolit, případně i to, zda máte na nastartování e-shopu vůbec dostatek peněz.

Spočítejte si, kolik vás bude stát samotné zprovoznění webových stránek, kolik dáte za zboží a jeho případné uskladnění a kolik peněz budete potřebovat na mzdy zaměstnanců. Přidejte rezervu odpovídající 10 až 20 % vašeho odhadu a finanční plán je na světě.

3. Šablony pro jistotu otestujte

Co se týče technického řešení, máte tři možnosti. Nesporné výhody přináší nechat si e-shop ušít přímo na míru. Umožní vám to získat originální design a všechny funkce, které chcete. Je ale třeba počítat s náklady v řádu desítek tisíc. Pak jsou tu různé šablony zdarma, které ale bývají velice jednoduché a umožňují jen omezené funkce. Pokud se rozhodnete, že vám některá ze šablon bude do začátku stačit, ověřte si, že podporuje například tuzemské dopravní a platební metody. Často se totiž jedná o zahraniční šablony, které nevyhovují tuzemským podmínkám. Především pro začínající obchody menších a středních rozměrů může být výhodný pronájem e-shopu. Mnoho společností nabízí třicet dní bezplatného vyzkoušení e-shopu, abyste zjistili, jaké řešení vám vyhovuje nejvíce.

4. Vlastní sklad není podmínkou

Pokud nedisponujete kamennou prodejnou se skladem a jediným prodejním kanálem je pro vás e-shop, pravděpodobně budete muset řešit, kde vytvoříte pro svůj virtuální obchod zázemí. Nemáte-li možnost zboží nikam uskladnit, zamyslete se, zda nevyužijete metodu zvanou dropshipping. Jedná se o model, kdy maloobchodní prodejce nabízí zboží svého velkoobchodního dodavatele. Je však potřeba si předem spočítat, zda se vám tento koncept vyplatí, vzhledem k tomu, že se pak budete muset o výdělek dělit s dodavatelem. V otázce dopravy máte na výběr hned z několika možností. Pryč jsou doby, kdy bylo potřeba vystát dlouhou frontu na poště, abyste získali svůj vytoužený balíček. Nyní můžete pro přepravu objednávek využít služby některé z mnoha dopravních společností. Ty většinou pracují rychleji a především spolehlivěji, jejich nevýhodou je ale často vysoká cena.

5. Umožněte lidem osobní odběr

Možnost osobního odběru je u zákazníků stále žádanější, a to hned z několika důvodů. V první řadě odpadá strach, že se zásilka během cesty poničí nebo dokonce ztratí. Zákazník má také možnost prohlédnout si zboží ihned po převzetí a v případě problému je rovnou na místě vrátit či vyměnit. Svou roli hraje také cena. Při osobním odběru totiž většinou zákazník neplatí žádné poplatky jako při využití služeb pošty či dopravní společnosti. Pokud nemáte prostory, kde byste mohli objednávky vydávat, řešením pro vás mohou být výdejny zboží. V současnosti jsou na českém trhu dva lídři v tomto oboru, Uloženka a Zásilkovna. Za uložení zásilek zde zaplatíte mnohem méně než za dopravu a zákazníci si navíc mohou vybrat pro ně nejbližší pobočku.

6. Bez PPC reklamy to nejde

SEO neboli optimalizace pro vyhledavače znamená především práci s klíčovými slovy. Trvá ale velmi dlouho, než se nový web probojuje alespoň na solidní pozice v největších vyhledávačích jako je Seznam či Google. Tento proces urychlí takzvaná PPC kampaň (zkratka od Pay per Click, neboli „platba za klik“). Výhodou je, že platíte pouze za reálnou akci uživatele, tedy za kliknutí na reklamu. V případě zájmu o PPC kampaň můžete oslovit přímo dané vyhledávače, případně to nechat na specializované firmě. V prvním případě počítejte s tím, že zástupci vyhledávače vás budou přemlouvat k co největšímu kreditu, který u nich měsíčně budete utrácet. Specializovaná agentura si od vás zase vezme minimálně 5 tisíc korun za založení kampaně a bude vám účtovat i její správu.

7. Dopřejte klientům pocit výjimečnosti

Nabídněte svým zákazníkům něco navíc, nějakou přidanou hodnotu, kvůli které se k vám budou stále vracet. Součástí vašeho e-shopu může být blog s užitečnými články, radami a tipy souvisejícími se sortimentem nebo můžete poskytovat zdarma servis či opravu u vás zakoupeného zboží.

Pamatujte, že získat nového zákazníka je asi pětkrát těžší (a dražší) než si udržet stávající klientelu. Dopřejte proto každému, kdo u vás nakoupí, pocit výjimečnosti. Budujte si se svými zákazníky vztah, popřejte jim k svátku nebo k narozeninám, připravujte pro ně speciální akce. Také buďte k dostižení a snažte se odepisovat na e-maily vždy a včas. K tomu vám mohou dopomoci automaticky generované zprávy, které zajistí zákazníkovi okamžitou zpětnou vazbu a vám naopak více času na konkrétní odpověď.

8. Na dumpingové ceny zapomeňte

Máte-li už vyřešeny veškeré technické a provozní náležitosti, je potřeba zamyslet se nad tím, jak do svého nového obchodu přilákat první vlaštovky. Nasadit nejnižší ceny na trhu nestačí. Obzvláště v případě, že začínáte „od píky“ a nikdo vás nezná, vám mohou podezřele výhodné ceny naopak uškodit!

Aby váš e-shop vypadal důvěryhodně, je potřeba dát zákazníkům co nejvíc informací o sobě i o obchodu. Kromě e-mailové adresy a telefonního čísla na vás a další osoby, na které se lze v případě problému obrátit, uveďte také adresu sídla společnosti, IČO, bankovní spojení nebo místo, kde je váš obchod zapsán v obchodním rejstříku. Pokud se za vaším podnikáním skrývá nějaký zajímavý příběh, podělte se i o něj. Zákazníci tak získají pocit, že vás znají ještě o něco lépe.

9. Komunikuje na osobní rovině

Existuje několik způsobů, jak se zákazníky navázat kontakt a informovat je o novinkách ve vašem e-shopu. Prvním z nich může být rozesílání elektronických obchodních sdělení neboli newsletterů. Jedná o způsob, jak takřka za nulové výdaje oslovit velké množství potenciálních zákazníků. Denně ale dostane každý člověk do e-mailové schránky i několik desítek newsletterů. Snažte se newsletter personalizovat. Když klienta oslovíte jménem, přitáhnete jeho pozornost rychleji a snáze, než když zvolíte univerzální oslovení pro všechny. Inspirujte se předchozími objednávkami jednotlivých zákazníků. Pak můžete každého upozornit, že máte jeho oblíbené zboží opět skladem nebo že je nyní za výhodnější ceny. Pro komunikaci můžete využít také sociální sítě.

10. Naučte se vypořádat s kritikou

Čas od času budete nejspíš také muset čelit kritice od (ať už právem, či neprávem) nespokojených zákazníků či návštěvníků vašich stránek. Jak se v takovém případě zachovat? Vždy se snažte udržet si odstup, vyjadřujte se věcně a konstruktivně, zákazníky nikdy neurážejte, neshazujte ani nezesměšňujte. Právě reference mají v případě internetových obchodů opravdu velkou váhu, většina potenciálních klientů si před nákupem pročítá, jak byli spokojeni předchozí zákazníci. Pokud narazíte na negativní komentář, třeba na sociální síti, nikdy jej nemažte, akorát si tím uškodíte. Když naopak zareagujete, vše vysvětlíte, případně se omluvíte, můžete u ostatních návštěvníků získat pouze plusové body.

Diskuze