Podnikání

Slevové portályLidé je milují, podnikatelé nenávidí

Renata Lichtenegerová

Lidé je milují, podnikatelé nenávidí

Někdo o nich říká, že deformují ceny a mají na tuzemský trh negativní dopady, jiní je považují za poskytovatele velmi účinné reklamy. Slevové portály slaví pět let existence na trhu a Češi jejich prostřednictvím utrácejí miliardy. Jak s nimi spolupracovat, aby to nedopadlo tragicky?

Jednatel brněnské cestovní kanceláře Adrialand, Tomáš Vavřík, se rozhodl přilákat nové klienty prostřednictvím slevového serveru. Zvolil ale špatný. Portál Zapakatel.cz sice slevu nabízel a od klientů za ni vybíral peníze, zmíněné cestovce z toho ale neposlal ani korunu. Skončilo to pětimilionovým dluhem a trestním oznámením. Ještě tu ale byli ti klienti, kteří si zájezd touto cestou zakoupili. Aby pověst firmy neutrpěla, rozhodl se Vavřík jejich dovolené nerušit, což firmu stálo další peníze.

Tento příběh patří mezi nejvýraznější příklady toho, jak se může spolupráce se slevovým portálem velmi nevyplatit. Významný je i proto, že server Zapakatel.cz se řadil mezi tři největší v zemi. Většina ostatních portálů, které padly, totiž patřila mezi ty menší.

Po pěti letech, co tento trh v Česku existuje, zde funguje necelá padesátka slevových portálů. V roce 2011, kdy byl trh na vrcholu, jich ale bylo přes dvě stě. Tři čtvrtiny těchto firem tedy zkrachovaly, což s sebou pochopitelně přinášelo i neuhrazené faktury obchodních partnerů. Přesto, že je trh po této „očistě“ již o poznání stabilnější, problémy stále existují a je důležité spolupracovat jen se solidními slevovými portály. Nikdy sice nebudete mít stoprocentní jistotu, že vše proběhne, jak má, rozhodně ale minimalizujete rizika, když dodržíte následujících pět bodů.

1. Zvažte, zda je tato forma zviditelnění to pravé právě pro vás

Spolupráce se slevovým portálem totiž není ničím víc, než formou reklamy. Jako čistě obchodní transakce se v podstatě ani nemůže vyplatit. Na produkt či službu musíte logicky poskytnout výraznou slevu, navíc je zde provize portálu, která se pohybuje mezi 20 až 40 procenty z inzerované ceny. Je tedy třeba vnímat spolupráci především jako reklamu a zvážit, jestli je cena za ní adekvátní.

2. Vezměte v potaz velikost a zaměření portálu

Největší hráči na trhu samozřejmě kladou náročnější podmínky na výběr nabízených produktů. Pro podnikatele přitom může být vhodnější cestou spolupracovat se specializovanými servery, například pouze na kosmetické služby či cestování. To, že se jedná o malý portál, rozhodně nemusí znamenat, že je nedůvěryhodný.

3. Prověřujte na více místech

Například na stránkách Asociace portálů hromadného nakupování najdete černou listinu, na níž se dostaly ty portály, které šidily klienty či obchodní partnery a s nimiž rozhodně není dobrý nápad rozjíždět nějakou spolupráci. Informovat se můžete také u Asociace pro elektronickou komerci. Její výkonný ředitel Jan Vetyška navíc radí obvolat některé klienty daného portálu a jednoduše se jich zeptat, jak spolupráce probíhá. Budou-li nějaké potíže existovat, naštvané firmy vám to jistě rády sdělí. Důležité je řešit nejen přístup k obchodním partnerům, ale také to, jak portál dodržuje své povinnosti vzhledem ke klientům a zda zajišťuje domluvený rozsah propagace.

4. Otestujte komunikaci

Dostupnost pracovníků a rychlost jejich reakcí mohou hodně napovědět. Pokud už v době, kdy jim posíláte poptávku, reagují pomalu, určitě komunikaci nezrychlí, až budete pátrat po osudu neproplacené faktury. Solidní firmy kontakty nikam neschovávají, naopak je na svých stránkách zvýrazňují.

5. Sledujte nabídky ostatních

Jasným varovným signálem jsou opakující se nabídky, které se nedaří prodat. Téměř na všech slevových portálech vidíte, kolik kterých nabídek lidé koupili. O tom, jak se konkrétnímu portálu daří, může hodně prozradit i úroveň webu. Solidní firma si nedovolí mít na stránkách nekvalitní texty a či zastaralý design.

6. A ještě jedna rada na závěr

Můžete mít solidní slevový portál, ale bude vám to k ničemu, když klienti touto cestou získaní nebudou spokojení. Mělo by to být samozřejmostí, ale pustíte-li se do slevové akce, připravte na ni personál. Není výjimkou, že například obsluha restaurace pod návalem hostů se slevovými kupóny rychle ztrácí dobrou náladu a začne na ně být nepříjemná. Tato situace znamená okamžitou negativní kampaň na internetu, tedy opak toho, k čemu měly slevy vést.

Diskuze