Podnikání

E-shop, nejčastější vstup do světa podnikání.Okamžité zbohatnutí ale nečekejte...

Renata Lichtenegerová

Okamžité zbohatnutí ale nečekejte...

Rozjet svůj vlastní byznys je stále snem mnoha Čechů. Ten, kdo se rozhodne pro odvážný krok stát se podnikatelem, nejčastěji začíná provozováním e-shopu. Je to snadné, rychlé a nemusí to obnášet vysoké počáteční náklady. Zas úplná pohádka to ale také není. Jaká jsou úskalí?

Vzít svůj osud do vlastních rukou a začít podnikat touží v Česku hodně lidí. Například podle aktuálního průzkumu společnosti Shoptet, by jednou rádo podnikalo 82 procent dotázaných. Z toho 65 procent vidí jako nejméně nákladný a nejjednodušší způsob provozování vlastního internetového obchodu.

Vlastní obchod za pár vteřin

Pro internetový obchod hovoří především nízké pořizovací náklady. Stále více se navíc rozmáhá takzvaný dropshipping, což je obchodní model, kdy prodejce nabízí zboží výrobce či velkoobchodu, aniž by je sám skladoval. V podstatě jen přeposílá objednávky nasmlouvaným partnerům a nepotřebuje tedy mít žádný sklad, naopak může podnikání rozjet i v malém bytě.

„Pokud se člověk rozhodne pro pronájem e-shopu, je to otázkou několika vteřin. Právě pronájem hotového řešení je ideální pro začínající e-shopaře, kteří tak nemusí hned na začátku řešit technickou stránku věci a investovat velké peníze do obchodu na míru. E-shop mohou mít doslova za pár stovek za měsíc. Většina takových řešení je navíc velmi uživatelsky přívětivá a nevyžaduje znalosti IT,“ konstatuje generální ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan a naopak varuje před využíváním šablon zdarma, které jsou na internetu volně k dispozici. Většinou totiž pocházejí z dílen zahraničních autorů, tudíž nejsou plně kompatibilní s českým e-shopovým prostředím. Šablony tedy například nemusejí podporovat určité možnosti platby nebo dopravy. „V takovém případě je potřeba šablonu upravit, k čemuž je většinou potřeba zkušený programátor. Ve výsledku se tak řešení, které je na první pohled zdarma, může stát velmi nevýhodným,“ říká Uďan.

Začátečníci podléhají mylným představám

Zřídit si internetový obchod sice není nijak obtížné, většina z nich je ale hned od začátku odsouzena k neúspěchu. Jelikož je Česko e-shopovou velmocí, není žádným uměním bez povšimnutí zapadnout mezi tisícovkami konkurentů. Začínající internetoví obchodníci podle Uďana často doplatí na tři základní omyly:

1. Zákazníky přilákají nízké ceny

Lacinější zboží je opravdu jedním z důvodů, proč lidé často a rádi nakupují přes internet. Mnohem důležitější než atraktivní ceny je však propagace obchodu, bez správné komunikační strategie se totiž může e-shop velmi snadno ztratit v záplavě podobných obchodů a zákazník ho vůbec nenajde. Kromě SEO a PPC reklamy je dobré nepodcenit ani sílu sociálních sítí. Lidé získají pocit, že jsou díky sdílení informací skrz Facebook nebo Instagram „svému“ obchodníkovi blíže.

2. Prodej na internetu = rychlý výdělek

Pokud někdo otevře e-shop na konci léta s tím, že na Vánoce bude zavalen hromadou objednávek, může být hořce zklamán. Dobře rozjetý internetový obchod začne být výdělečný zhruba po roce od spuštění, do té doby je třeba peníze investovat do kvalitního marketingu a rozvoje e-shopu. Spoustu lidí tato skutečnost odradí a po několika měsících obchod ze strachu raději zavřou, jde však o zcela běžný průběh, takže se není čeho obávat, stačí vydržet.

3. Lidé nakupují přes e-shop, protože nepotřebují kontakt s prodejcem

Ač se to nezdá, právě při nakupování přes internet vyžadují zákazníci zvýšenou míru komunikace, protože nad celým procesem nemají takovou kontrolu jako při běžném nákupu v kamenném obchodě. Chtějí vědět, zda byla jejich objednávka přijata, zda obchod přijal platbu, zda bylo zboží odesláno. Některé administrativní kroky se dají zautomatizovat – například rozesílání e-mailů se zprávou o přijetí objednávky. V e-shopu by měl fungovat také někdo, kdo bude odpovídat na dotazy ohledně zboží, plateb či reklamací. Právě aktivní komunikace je jedním ze zásadních pilířů, který podpoří důvěryhodnost e-shopu.

Diskuze