Příběhy

Herec + designérka = LAVMI:Vytapetujeme celý svět!

Kateřina Kotalová

Vytapetujeme celý svět!

Že tihle dva budou vyrábět tapety, se rozhodli ve chvíli, kdy je zoufale sháněli k sobě domů. Neměli žádný byznys plán, ani moc nevěděli, kolik co stojí, kolik čeho budou potřebovat a jak by jim mělo fungovat cash-flow. Však to také JAN SLOVÁK, herec z pražského divadla Sklep, a designérka BABETA ONDROVÁ dosud nepotřebovali. Umělci s hlavami v oblacích šli do podnikání srdcem. A světe div se, vyplatilo se!

„Chtěli jsme tapety jednoduché, originální, grafické a zcela jiné, než se dají koupit v běžných řetězcích. Takové nikde nebyly. Protože grafický design byl náš chleba, vrhli jsme se do toho po hlavě,“ vzpomínají na chvíle, kdy marně vybírali dekoraci domů a které rozhodly o jejich profesní budoucnosti. Svůj první malý obchod v Truhlářské ulici v Praze otvírali před sedmi lety. Tísnili se na pár metrech čtverečních, kde se postupně role tapet podle Babetina návrhu jen těžko poskládaly. To bylo v roce 2009. Dnes obývají prostorný rohový dům kousek dál na Petrském náměstí, prodávají do dvaceti zemí světa, jenom přes e-shop jejich tapety koupilo více než sedm tisíc zákazníků a jejich obrat sahá k osmi milionům korunám. Jak to udělali?

Jan Slovák a Babeta Ondrová jsou partnery v životě i v práci. (foto: Facebook Lavmi)

Když selský rozum nestačí

Cestu k úspěchu prý z počátku razili cestou pokus-omyl. „Neřekli jsme si, že náklady budou takové, zájem takový, proto to budeme dělat. Řekli jsme si, že to prostě chceme zkusit a půjdeme do toho naplno. Začít srdcem je ideální, ale je důležité do toho velmi rychle zapojit i hlavu,“ vzpomíná na začátky v rozhovoru pro Forbes Babeta Ondrová. Jenomže jejich tapety se líbily natolik a podnikání rozjelo tak rychle, že selský rozum brzy přestal stačit. „Museli jsme se hodně naučit o výrobě, o technologii, o marketingu, o tom jak prodávat doma i v zahraničí.“ Pochopili, že sami na to nestačí a z původně ryzího tandemu se stal devítičlenný tým značky s příznačným názvem LAVMI (Miluj mě).

Jejich tapety poznáte na první pohled pro jejich typické barvy, obrazce i styl. „Mně se líbí radikálnější a geometričtější věci, ale po těch letech prostě vím, co se prodá a co neprodá,“ přiznává designérka, která každý vzor vlastnoručně navrhuje na nevelkém psacím stolku v kanceláři přímo nad obchodem. Návrh následně s naprostou přesností překlopí do tiskových dat. „Vzor musí sedět jedna ku jedné na hlubotiskový válec. Válců je víc, podle počtu barev. Takže je to trochu matematika. Navíc je potřeba znalost designu a barev, aby nevznikl efekt vibrující zdi,“ dodává během rozhovoru.

Nejsme z laciného kraje

Zatímco všechny návrhy vznikají v Česku, samotnou výrobu Babeta s Janem přesunuli do Nizozemska a Německa. „Tady se stává, že máte nějakou představu o nějaké konkrétní barvě a tiskař to vytiskne jinak. A zcela klidně na to řekne, že tahle barva je také dobrá. No je dobrá, ale my chtěli jinou. Ta barva má svůj smysl,“ vysvětluje Jan důvod, pro který se rozhodli odejít od tuzemských tiskařů. A nelituje.

I když tapety LAVMI nepatří mezi nejlevnější, našly si cestu nejen do českých bytů. Obzvláště s těmi s dětskými vzory slaví Babeta a Jan úspěchy ve Švédsku a Německu, kde dokonce uvažují o otevření dalšího obchodu. „V Česku bychom zatím další kamenný obchod momentálně neutáhli, protože kupní síla je omezená, v Německu zájem o naše zboží neustále roste,“ těší se z úspěchu partneři, jejichž tapety si oblíbili také filmaři. Zahrály si například ve filmu Román pro muže.

Diskuze