Rozhovory

Čeští návrháři mají na to patřit mezi světovou špičku, říká šéfka módní značky ALAE

Renata Lichtenegerová

Čeští návrháři mají na to patřit mezi světovou špičku, říká šéfka módní značky ALAE

S dvacetiletými zkušenostmi s vedením reklamní agentury se Marie Kešelj zhruba před dvěma lety pustila do propagace české módy. Její společnost Alae Group hledá mladé talentované návrháře a pomáhá jim se vstupem do světa byznysu. Ani ti nejtalentovanější designéři totiž nemají na růžích ustláno.

Kladete si za cíl pomáhat začínajícím českým módním návrhářům. Jak přesně to děláte?

Mladé talenty si vybíráme na základě designových soutěží, výstav, nebo na doporučení. Nabídneme jim spolupráci na ucelené komerční kolekci. Naše společnost vloží do společného projektu finanční podporu v podobě materiálu, galanterie, práce krejčových a různých odborníků. Pro propagaci poskytneme základ v podobě našich webových stránek, Facebooku a využijeme naše kontakty v oblasti PR. V neposlední řadě zajistíme prodej kolekce díky našemu showroomu v Královských Vinohradech a naší klientské základně. Jsme také napojeni na dámské kluby v České republice a tak do celkového propagačního mixu můžeme zahrnout i módní přehlídky a různé další akce. Designér do projektu vnese svoje nápady, svůj um a čas při tvorbě kolekce. Také se účastní propagačních akcí a kooperuje při prodeji kolekce.

Zaměřujete se na nějaký konkrétní sortiment?

Orientujeme se na originální business dámskou módu. Naleznete u nás oblečení, ale také doplňky, jako jsou šperky či kloboučky, které zaměstnaným ženám zpříjemní jak každodenní povinnosti, tak různé společenské události. Máme pod křídly úžasné talenty, jako Lenku Vacvalovou, která navrhuje kolekce společenských šatů na míru, Denisu Dovalovou s jejími éterickými modely, Lucii Kocman, která dělá šperky, nebo Libku Safr a její už proslulé kloboučky.

Mají Češi vůbec zájem o českou módu? Nebo stále chtějí kupovat francouzskou, italskou a tak dále?

Zájem o českou módu stále roste, zákaznice začínají být náročnější a doba, kdy každý musel být označený co nejviditelnějším logem luxusních značek, aby tím vyjádřil svůj společenský statut, už odeznívá. Do popředí se dostává originalita, kvalita materiálů a zpracování. Čím dál větší je také zájem o individuální servis, kdy zákaznice chtějí navrhnout model pro určitou příležitost jenom pro ně a jsou ochotny za to adekvátně zaplatit.

Takže je pro talentovaného člověka snadné v této oblasti prorazit?

Není. Na začátku je vždy zajímavá myšlenka a obrovské nadšení mladých talentů, ale daleko větší roli hraje osobnost samotného designéra. Pokud chcete být úspěšní, nemůžete věci dělat napůl, ale na 200 procent a daleko lépe než ostatní. Úspěch netvoří pouze geniální nápad, ale celkový balíček, který zahrnuje také obchodního ducha, umění sebeprezentace, určitou pokoru v rámci klientského servisu a hlavně schopnost překonávat překážky.

Propagátorka české módy Marie Kešelj (vpravo) se společnicí Veronikou Evans.

Jaké jsou hlavní problémy, se kterými se tuzemská výroba oděvů obecně potýká?

V tomto oboru je globálně obrovská konkurence. My třeba vyrábíme v českých podmínkách, materiály pocházejí z Evropy, zaměstnáváme lokální řemeslníky a tak nikdy nebudeme moci konkurovat síle nadnárodních řetězců, které zaplňují obchody levným, dle mého názoru z větší části nekvalitním oblečením. Je nyní na spotřebitelích, zda dají přednost skříním přeplněným levnými kousky z masové produkce, nebo originálním modelům s transparentním původem výroby. Zda podpoří zachování řemesel v krajině, kde žijí, ale také získají originální a kvalitní výrobek, který nebudou nosit další statisíce žen.

Vy jste se původně věnovala reklamě, co bylo vaší motivací založit firmu orientovanou na módu?

Láska k módě, designu, ale také potřeba stále něco tvořit, organizovat. Vždy jsem měla ráda originalitu, vyhledávala jsem mladé designéry, kupovala jejich modely, originální doplňky a také si od nich nechávala šít modely na míru. Všimla jsem si jejich obrovského potenciálu na jedné straně, ale na druhé straně neschopnosti se uplatnit v reálném životě. Měla jsem pocit, že ve škole se naučí být umělci, ale praktické znalosti obchodu a marketingu, tolik potřebné pro reálný byznys, jim chybí.

Jinak mám dvacetiletou praxi z podnikání v oblasti obchodu, marketingu a reklamy. Vlastním reklamní agenturu Comway International. Už jsem nasbírala poměrně dost zkušeností a tak mě napadlo se o ně podělit s těmi, kteří podnikat teprve začínají.

Jak obtížné pro vás bylo novou firmu rozjet?

Na začátku stála jednoduchá domluva mě jako investorky s úžasně talentovanou designérkou Ivetou Pecuchovou. Spolu jsme vytvořily několik kolekcí, showroom a základní kontakty ve světě módy. Ivetka se poté rozhodla dát přednost rodině, na její místo nastoupili další mladí designéři a vznikl koncept ALAE. Zároveň do týmu vstoupila moje současná společnice, Veronika Evans, která vnesla do celého konceptu svoji osobitou energii a ze svého působení v Anglii perfektní klientský servis a mnoho nových kontaktů.

Podařilo se vám dopředu dobře odhadnout náročnost tohoto druhu podnikání?

Pustily jsme se do pro nás nového oboru plné nadšení a velkých očekávaní. Samozřejmě jsme si také musely projít velkým množstvím chyb a přešlapů. Například nyní už víme, že dělat velké kolekce na sklad nemá význam a je to ztráta energie a peněz. Lepší je připravovat menší kolekce v průběhu celého roku a modely šít na zakázku. Zákaznicím se snažíme dát ten nejlepší možný klientský servis. Stále ještě koncept ladíme, učíme se za pochodu, ale směr máme dobrý.

Jak plánujete firmu v blízké době rozvíjet? Chystáte nějaké novinky?

Stále máme co zlepšovat. Do budoucna bychom chtěly začít organizovat prodejní pop-up shopy a dát tak prostor mladým designérům prezentovat svoji tvorbu a být v blízkém kontaktu se svými zákazníky. Naším snem je také otevřít velký concept store v centru Prahy zaměřený pouze na český design. No a v neposlední řadě bychom chtěly české talenty více zviditelnit také v zahraničí, aby se z nich stala světoznámá jména.

Diskuze