Názory

Proč se Andrej Babiš lidem tolik líbí?

Kateřina Kotalová

Proč se Andrej Babiš lidem tolik líbí?

Navzdory kauzám, které by jiného dávno položily na lopatky a stranu přivedly do záhuby, vede Andrej Babiš a jeho ANO žebříčky volebních preferencí. Podezření z obřího dotačního podvodu, ze spolupráce s StB i větší či menší průšvihy jeho straníků po něm stékají jako po pršiplášti. S výsledky veřejného mínění směrem ani nehnuly a jak se zdá, nestojí ho to ani moc sil. Velkým pomocníkem v ovlivňování voličů mu je přítel Facebook. Ten má podle odborníků zmáknutý ze všech politiků nejlépe.

Na rozdíl od mnohých svých konkurentů i souputníků je Andrej Babiš na sociálních sítích aktivní několikrát denně a své „přátele“, kterých má na svém oficiálním facebookovém profilu v tuto chvíli něco přes padesát šest tisíc, informuje nejenom o svých politických krocích, sdílí s nimi i své soukromé radosti a strasti. „V Česku je na sociálních sítích skutečně nejlepší ANO a stránka Andreje Babiše. Řídí ji chytrým datovým způsobem, umí reagovat na věci v reálném čase a tak to má být. Jsem si jistý, že to funguje pro správu věcí veřejných. Nebýt dnes na sociálních sítích, nereagovat, to znamená neexistovat. Jakmile generace mladých lidí od 20 – 35 let, která absolutně sleduje sociální sítě, nevidí, že je na něco zareagováno, udělá si názor podle jiných politiků,“ pojmenoval tajemství úspěchu Andreje Babiše zakladatel analytické společnosti Socialbakers Jan Řežáb s tím, že „bejt slyšet“ je zkrátka nejdůležitější. „Jedno čím, ale prostě být slyšet. Na to třeba hraje Donald Trump v amerických volbách a vyplácí se mu to,“ dodal Řežáb v rozhovoru pro DVTV.

Pár přátel stačí mít, co uměj za to vzít…

Andrej Babiš na Facebooku skutečně chrlí jeden post za druhým, někdy i čtyři denně, přičemž největší odezvu sklízí ty ze soukromí. Za posledních sedm dní bodoval nejvíce fotografií kytice růžových růží s přáním všeho nejlepšího ke Dni matek, za kterou nasbíral 7 000 „lajků“ (pro porovnání Miroslav Kalousek zvolil podobnou gratulaci, vsadil ale na rudé růže a zinkasoval pouze 574 „lajků), a narozeninovou fotografií svého syna Freda. Nejvíce komentářů pak sklidila fotografie jeho lékařské zprávy s krabičkou antibiotik a informace o zotavování se z lehkého zápalu plic, dlužno říct, že v nich převažují přání brzkého uzdravení a vyjádření podpory.

Přání Andreje Babiše ke Dni matek se líbilo sedmi tisícům lidí.

Babišův nejhlasitější oponent Miroslav Kalousek (TOP09) také umí nasbírat tisíce „lajků“, v posledních sedmi dnech se mu to ale podařilo jenom jednou, a sice paradoxně nasdíleným článkem z Novinek o zápalu plic ministra financí. Kalousek se na Facebooku těší „jen“ z třiatřiceti a půl tisíci fanoušků, ale i s nimi patří do „Top 04 nejpřátelštějších“ poslancům.

Podobné přání Miroslava Kalouska oslovilo jen 574 lidí.

Oba dva nicméně co do počtu virtuálních přátel strčí hravě do kapsy Karel Schwarzenberg (TOP09), ale ani on nestačí na Tomio Okamuru (SPD) s více než 244 000 přáteli, ačkoliv ten je na informace ze svého soukromí oproti ministru financí skoupý. Až na upoutávku na lekce japonského vaření, které pořádá, mu k získání tisíců „lajků“ v uplynulých sedmi dnech stačilo jediné téma – migranti.

Facebookoví panicové

Ostatní členové Poslanecké sněmovny jsou oproti nejhlasitějšímu čtyřlístku doslova žabaři. Premiér se nelíbí ani jedné desítce tisíc uživatelů Facebooku, jen o něco málo líbivější je Petr Fiala (ODS) s necelými třinácti tisíci fanoušky, zato pánové Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), Martin Stropnický (ANO), Milan Chovanec (ČSSD) či Lubomír Zaorálek (ČSSD) zatím nedokázali oslovit více než tři tisíce uživatelů Facebooku. Nejspíš mají jiné starosti...

Diskuze