Podnikání

Pojmenujte firmu po sobě, vyděláte na tom!

Renata Lichtenegerová

Pojmenujte firmu po sobě, vyděláte na tom!

Kdo si za svým podnikáním stojí, často ho zastřeší vlastním příjmením a jde takzvaně s kůží na trh. Pro zákazníky je pak snadnější danému podniku důvěřovat. Navíc jsou takové firmy prý i ziskovější.

Firmám pojmenovaným podle lidí, kteří je vlastní, se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ukázala to aktuální analýza společnosti Bisnode. „Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá. Firmy s příjmením v názvu jsou také stabilnější. Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o 19 procent nižší než u ostatních firem,“ přibližuje zjištění analytik Milan Petrák.

Své příjmení používá v názvech firem zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným, nebo akciové společnosti. Sklon k tomu mají častěji starší majitelé.

U drobných živnostníků je pak podnikání pod vlastním jménem ještě častější. Mnozí z nich považují svůj „podpis“ na produktu za vzkaz klientům, že ručí za jeho kvalitu. Tak to vidí například včelař Petr Cihlář. „Obecně bych více věřil medům, na kterých najdete kontakt přímo na konkrétního včelaře. Každý poctivý včelař si za svými produkty stojí. Jistým varovným znamením je naopak to, když se ten producent schovává například za neosobní firmu s ručením omezeným,“ uvedl v rozhovoru pro Živnostenské listy.

Ve jméně je důvěra

Ve stejném duchu hovoří také Alena Mihulková, která spolu se svým životním partnerem Janem Hradeckým pěstuje tradiční české odrůdy česneku. „Prodáváme pod našimi jmény, nebojíme se jít z kůží na trh. Víme, co jsme si vypěstovali a co nabízíme. Zákazníci dokážou ocenit, když mohou nakoupit přímo od toho, kdo česnek opečovával po celou dobu jeho života,“ říká pěstitelka.

Kromě toho, že firmy zastřešené jménem majitele, vzbuzují větší důvěru u potenciálních klientů, budou za jejich větší prosperitou i další důvody. Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají ty firmy, se kterými mají vážné úmysly,“ dodává analytik z Bisnode Milan Petrák.

Diskuze