Podnikání

Čeští pekaři chudnou

Renata Lichtenegerová

Čeští pekaři chudnou

Pekařům v Česku se daří stále hůř. Trápí je zejména neustálý tlak na co nejnižší ceny pečiva ze strany velkých obchodních řetězců. Za posledních patnáct let v zemi zkrachoval každý sedmý pekař.

Z pekařiny se stává ztrátové podnikání, tvrdí nedávno vzniklé profesní sdružení Naši pekaři. „Je zajímavé, jak se v průběhu posledních zhruba dvaceti let mění cenové trendy a většinou směrem vzhůru. Dlouhodobě se zvyšují ceny nákladových vstupů, roste finanční zátěž podnikatelů způsobená rostoucí administrativou, ale kupodivu dodavatelské ceny pekařských produktů klesají,“ říká mluvčí sdružení Leoš Bárta.

Tlak na co nejnižší cenu vyvíjejí především obchodní řetězce. Právě v jejich supermarketech se dnes prodávají zhruba dvě třetiny pekařské produkce, díky čemuž mají na trhu dominantní postavení a určují cenovou hladinu.

Co nejlevněji, ale kvalitně

Jak se ceny vyvíjejí, je možné ilustrovat na nejprodávanějším výrobku, klasickém rohlíku. Ještě v roce 2008 stál rohlík v obchodě 2,50 korun, dnes je to v marketech obvykle o korunu méně, tedy 1,50 koruny. „Na konkurenční boj mezi řetězci doplatili nejvíce právě pekaři. Ti, aby přežili, dodávají dnes rohlík do řetězců za tak nízké ceny, že nestačí pokrýt ani náklady na výrobu a dopravu do marketů,“ upozorňuje Bárta. Další příklad je tradiční český chléb. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu stojí kilo chleba v Česku necelých 22 korun. Je tedy o 20 procent levnější než litr benzinu. Například v Německu či Rakousku je situace zcela jiná. Bochník chleba tam v pekařství stojí o 50 procent víc než 1 litr benzinu u čerpací stanice.

„Situace pekařského oboru je v této zemi a této době vlastně nelogická. Nikoho nezajímá finanční situace pekařů, ale zároveň všichni očekávají, že jejich křehké a voňavé zboží bude nejdříve ze všech potravin vyrobeno a ráno o půl páté v patřičném množství a špičkové kvalitě připraveno v regálech. Samozřejmě za tu nejnižší možnou cenu, která je pro většinu pekařů již za hranicí ekonomického přežití,“ pokračuje Bárta.

foto:Stanislav Novotný

Stát by měl snížit DPH

Pekárenský a cukrárenský obor v Česku má jako celek roční obrat okolo 31 miliard, ale v současné době nevytváří prakticky žádný zisk. V roce 2014 byl zisk celého oboru pouhých 395 milionů, loni kvůli poklesu cen pečiva skončili pekaři celooborově ve ztrátě.

Podle sdružení Naši pekaři, by podnikatelům v oboru a potravinářům obecně měl pomoci stát. Vzhledem k rostoucí ekonomice se prý nabízí například možnost snížení DPH na potraviny. V Česku tato daň činí 15 procent, což je výrazně více než třeba v Rakousku (10 procent), Polsku (8 procent) či Německu (7 procent). „Snížení sazby by nejen prospělo poctivým domácím výrobcům, ale také by omezilo výjezdy za nákupy potravin v zahraničí,“ konstatuje Bárta.

Jaký recept mají malé pekárničky, kterým se daří na trhu přežívat od devadesátých let? A proč většina jejich konkurentů už zkrachovala? Situaci pekařů v Česku se podrobně věnujeme v aktuálním čísle tištěných Živnostenských listů.

Diskuze