Rozhovory

Česká Coco Chanel Libka SafrSvými klobouky pobláznila Češky, teď jde ještě dál...

Redakce

Svými klobouky pobláznila Češky, teď jde ještě dál...

Libka Safr začala jako módní návrhářka, ale jednoho dne objevila klobouky a bylo rozhodnuto. Mohlo by se zdát, že její cesta do šatníků českých žen bude trnitá, ale jak sama tvrdí, nikdy nepochybovala, že krásu tohoto českého řemesla ocení nemálo dam, a tak se i stalo.

Proč jste se rozhodla právě pro klobouky?

Mé rozhodnutí vlastně inspirovala Coco Chanel. Četla jsem její životopis a ona začínala svoji kariéru jako modistka. Řekla jsem si, že to zkusím, protože na tvorbě klobouků je úžasné, že jste nejen designér, ale také musíte tvořit rukama. Klobouk vlastně vzniká podobně jako socha a je sám o sobě uměleckým dílem. Aspoň tak to beru já. Nečekala jsem, že budu vydělávat a dělala jsem to a stále dělám hlavně pro tu tvorbu samotnou. Víte, začátky byly těžké, ale já vždycky věřila v to, co dělám. Je to moje vášeň, moje láska, můj život.

Co Vám pomohlo v počátcích se prosadit? Dát vědět o tom, že tu jsou vaše klobouky?

Určitě je to moje zkušenost z práce v médiích. Sama jsem psala o módě a setkala se s mnoha úspěšnými značkami. Věděla jsem, jak je důležité prezentovat svoji práci, protože samotná tvorba nestačí. Móda je byznys jako každý jiný a spousta lidí toto podceňuje. Prostě podnikáte, a tak je třeba se chovat také obchodně. Začátky byly těžké, ale mým cílem nikdy nebylo přesvědčit české ženy, aby začaly nosit klobouky, ale najít ženy, kterým se líbí moje práce, můj styl, aby to ocenily a zůstaly věrné. Máme tu spousty takových žen, stylových a milovnic kvalitního designu a řemesla.

Někteří v dnešní době ale mohou mít vaše řemeslo za mrtvé. Je těžké jej udržet naživu?

Práce modistky je velmi náročná. Je to poctivá ruční práce, nic se nedá ošidit. A pak tedy také musíte tento čas strávený s výrobou správně ocenit a tím pádem je většina produktů z řemeslné výroby pro běžného spotřebitele drahá nebo se spíše zdá drahá. A to je to, co dělá z mnoha tradičních řemesel ty skoro mrtvé. Jejich cena nemůže konkurovat výrobkům z Číny. Klienti nechtějí kvalitní výrobek, ale levné zboží. Naštěstí poslední dobou vidíme návrat ke starým tradičním značkám a produktům, takže je šance i pro nás modisty.

Vám ale začalo být Česko malé a vydala jste se do Londýna…

Mám před sebou důležitý krok v kariéře, protože chci expandovat do zahraničí. Věřím totiž, že jedna z cest, jak zachránit české řemeslné dědictví je najít klienty mimo Českou republiku. Rozšířit okruh klientů a tak zvýšit poptávku. Využila jsem k tomu crowdfounding, to je myslím skvělý způsob, jak získat prostředky pro nějaký projekt a také jak nadchnout velký okruh lidí pro váš produkt. Nejprve jsem si nebyla jistá, protože online svět a sociální média je přesný opak tradičnímu řemeslu, zdálo by se, že každý jsme z jiného světa, ale funguje to. Na hithit.com mám tedy projekt, který se jmenuje Libka Safr a její klobouky prezentují český design v Londýně a jeho prostřednictvím sháním prostředky na prezentaci mé práce v Londýně, kde je centrum módního obchodu a je možnost setkat se s mezinárodním tiskem a také nákupčími z celého světa.

Co vás inspiruje v tvorbě?

Koukám kolem sebe. Hodně mne inspiruje film a hudba, také knihy a fotografie. Miluju umění. Také mohu potkat zajímavou ženu a ta spustí příval nápadů. Jsem umělec, takže ovlivnit mne může cokoliv. Kdo zná mou tvorbu, ví, že hlavním prvkem mých kolekcí je pták, lebky a také v poslední době pivoňky. Spolupracovala jsem teď třeba s umělkyní Lenkou Šourkovou, která maluje energetické obrazy a ona mi namalovala můj nový potisk na kolekci šátků. Letící kolibříky mezi pivoňkami. Je to pro mne symbolika toho, v co věřím. Pták jako symbol lásky a svobody.

Vytváříte sezonní kolekce, nebo jen modely na zakázku?

Musím přiznat, že z počátku jsem věřila, že cesta prezentace kolekcí každého půl roku bude nejlepší, ale po nějakém čase jsem se začala soustředit pouze na tvorbu na zakázku. Když děláte klobouk, tak je třeba se s danou ženou setkat, trochu ji poznat. Je to velmi osobní, protože klobouk dotváří celkový styl ženy, odráží její osobnost. Jsou to krásná setkání krásnými lidmi. Osobní servis patří k nákupu takového speciálního produktu. Klientky ten čas se mnou chtějí strávit a také si jej rády zaplatí. Je ale také pravdou, že poslední dobou přichází spousty komerčních zakázek. Momentálně jsem třeba začala spolupracovat se značkou Hašlerky. Když si u mne koupíte klobouk, tak jej dostanete samozřejmě v kloboukové krabici a jako malý dárek dávám dovnitř také Hašlerky. Je to stejně tradiční značka jako moje řemeslo, a tak mi to přišlo hezky symbolické a zástupci značky to ocenili. Často se v mé práci propojují různá řemesla mezi sebou a navzájem se podporujeme a spolupracujeme.

Jak vidíte budoucnost klobouků?

Vidím ji stejně, jako vidí lidé budoucnost knih v době internetu. Budou tu stále lidé, kteří ocení kvalitu a originalitu. Stejně jako se prodávají obrazy, i když vznikla fotografie. A ceníme fotografy, i když dnes fotí každý, kdo má telefon.

Takhle vypadá Libka Safr při práci. Všechny její klobouky vznikají ručně a je na nich mnoho hodin práce, potu i slz (radosti samozřejmě).

Diskuze