Rozhovory

Veselé Nohavice:Úspěch přišel náhodou... Díky dětem!

Renata Lichtenegerová

Úspěch přišel náhodou... Díky dětem!

MARTA PLECITÁ vlastně ani neplánovala podnikat. K výrobě barevného dětského oblečení ji přivedla náhoda, ze které během sedmi let vyrostl úspěšný rodinný podnik.

České oděvní firmy zpravidla většinu materiálů, ze kterých šijí, nakupují v zahraničí. Vy si ale zakládáte na tom, že dovážíte co nejméně. Seženete na trhu vše, co potřebujete?

Opravdu si zakládáme na tom, že většina materiálů je českého původu. Látky, zipy, knoflíky, gumy. Snažili jsme se a našli jsme v Česku dost drobných a středních výrobců kvalitních látek, úpletů, pláten a manšestrů. Český původ materiálů se sice odrazí v ceně, ale jedině takto nám naše podnikání dává smysl. Jinak bychom to ani dělat nechtěli, i když by to zřejmě bylo výnosnější. Baví nás podporovat českou ekonomiku, věříme, že se to vrátí. Všechno se ale bohužel sehnat nedá, například softshell a fleece proto nakupujeme z dovozu. Tradičních českých výrobců krásných kvalitních materiálů, kteří neustáli levnou konkurenci z Asie, je mi velmi líto. Chybí nám tu.

Vnímáte nějaké další problémy českých oděvních firem?

Řekla bych, že je to hlavně nedostatek kvalifikovaných lidí, to slyším ze všech stran. Najít dobrou švadlenu je jako najít jehlu v kupce sena. My ale máme zatím na lidi štěstí. Pracují pro nás rádi a kromě šikovných rukou používají i zdravý rozum.

Marta Plecitá

Vy osobně jste se ale k šití dostala náhodou, že?

Ano. Nikdy bych neřekla, že se pustím do dětského oblečení a že mě to bude tak bavit. Před narozením prvního dítěte jsem se věnovala marketingu v několika firmách. V roce 2009 jsem nechala synkovi u švadleny ušít barevné kalhoty z látky, která se mi líbila. A nejenom mně. Kalhoty chválilo hodně lidí. Na trhu jsem tehdy neviděla kvalitní a originální dětské oblečení, které by se mi líbilo, natož aby ho vyráběla poctivá česká firma. Tak se zrodil nápad zkusit podobné věci šít, prodávat přes internet a trochu si tak ozvláštnit dny, jejichž hlavní náplní je péče o malého potomka. A tak vznikla Veselá Nohavice.

Jak úspěšná je vaše společnost v porovnání s původními očekáváními?

Úspěch, jaký zažíváme, jsme neplánovali a nečekali. Firma rostla postupně, vsadili jsme na selský rozum a na zboží, které se líbí nám. Zákazníci čím dál více ocení kvalitní české výrobky, které mají duši. Takže po sedmi letech podnikání je naším hlavním sortimentem stále dětské oblečení šité výhradně v České republice převážně z českých materiálů. V současnosti firma živí šest lidí. Nejvíce se prodá přímo přes náš e-shop, zhruba 10 procent přes maloobchodní síť spolupracujících obchodů. Obrat se pohybuje ročně v řádech milionů korun. Teď už mám ambici vybudovat známou českou značku dětského oblečení.

Vnímáte z podnikatelského hlediska nějaké výhody malé firmy oproti velkým kolosům?

Nesporně. Možnost pružně reagovat na trh, počasí i nálady zákazníků a také uplatnit vlastní nápady. A především osobní kontakt se zákazníkem, ten je pro nás k nezaplacení. Víme, s kým mluvíme a komu zboží prodáváme. Zákazník to na našich službách pocítí.

Jak plánujete firmu v blízké době rozvíjet? Chystáte nějaké novinky?

Rozvoj i nadále plánujeme postupný a přirozený. Nápadů máme spoustu, hlavně v oblasti oblečení pro dospělé. Přála bych si, aby naše značka byla symbolem kvalitní rodinné firmy, nové životní cesty, na které má smysl hledat nová řešení, dělat věci nezávisle a po svém. Aby lidi inspirovala k hledání vlastních řešení.

Foto: archiv Veselé Nohavice

Diskuze