Příběhy

Bushman Jindřich Melichar:Podnikatelský plán přivezl z Austrálie

Jiří Holík

Podnikatelský plán přivezl z Austrálie

Je to už více než dvacet let, kdy se JINDŘICH MELICHAR rozhodl prodat svůj podíl v malé firmě a s utrženými penězi a jedním báglem sám na vlastní pěst procestovat USA, Kanadu, Aljašku, Nový Zéland a Austrálii. V době, kdy Češi za největší cestovatelský zážitek považovali dovolenou v Itálii, to byla vcelku odvaha. Právě v Austrálii se mu v hlavě zrodila myšlenka na vznik vlastní značky Bushman s pohodlným a odolným oblečením nejen pro cestovatele. A když Jindřich Melichar za něčím jde, pak k tomu i dojde…

Už na cestě kolem světa přemýšlel, co bude dělat, až se vrátí domů. A protože zkušenosti s oděvy už měl a v té době denně řešil, co na sebe a co na nohy, aby túru přežil bez útrap, ten nápad mít prodejnu s potřebami pro cestovatele, byl vlastně úplně jednoduchý. „Původně jsem je nechtěl vyrábět, ale jen prodávat. Uvažoval jsem o nějakém názvu, který by byl lehce zapamatovatelný, a tak se zrodil Bushman,” vzpomínal na své první úvahy o novém podnikání před časem v rozhovoru pro E15.

Podnikání z buše

Bushmana založil krátce po svém návratu v roce 1997 ještě společně se svými kamarády a obchodními partnery. I v názvu ho inspirovala Austrálie, v tamější kultuře Bushman znamená svobodomyslného člověka, samotáře, který žije v buši. A vlastně takovým samotářem v té době byl i Jindřich. Pustil se do výroby oblečení pro volný čas a především budování vlastních prodejen. Tu první otevřel v Lazarské ulici v Praze a postupně se přidávaly další. „To nebyl záměr schovat se za anglický název, ale na začátku nám to určitě pomohlo. V devadesátých letech byli lidé hodně skeptičtí k domácím značkám oblečení, takže anglický brand určitě sehrál pozitivní roli. Ale dnes už to tak není a my se stále snažíme dávat na vědomí, že jsme hrdá česká značka,“ přiznává v rozhovoru.

Na začátku podnikání se Bushman potýkal s nedostatkem kapitálu. Původní plán pouze dovážet oblečení z Austrálie vzal za své, protože Melichar pochopil, že spolehnout se na Australany se moc nevyplatí, a tak se rozhodl spustit vlastní výrobu. Jenomže české banky se na nějaké půjčky v devadesátých letech moc netvářily. Nakonec se zadařilo a Bushman první roky obratově rostl o sto procent. Lidem se líbil nápad české kvalitní výroby z kvalitních materiálů v přírodních barvách. Bushman byl trochu svéráz, to se změnilo, když se z kamenných prodejen dostal do obchodních center. Vzhled změnil nejen interiér obchodu, ale i samotné zboží a jeho prezentace. Muselo být najednou více módní. Ale i tuhle etapu má Busman za sebou. Z nákupních center nezmizel, ale co do vzhledu oblečení se vrátil ke kořenům.

Švadleny z Číny

Ne však v samotné výrobě. Zatímco v prvopočátku Bushman vyráběl v Česku, před pár lety přesunul výrobu do ciziny. Momentálně se pod přísnou kontrolou vyrábí v Číně, v Indii, částečně ve Vietnamu, v Turecku, ve Spojených státech i v JAR. Podle Melichara tak šly ceny dolů, nikoliv kvalita. „Velmi zhruba lze říct, že finální výrobek v Číně nás vyšel tolik jako cena materiálu u nás, což je opravdu neuvěřitelný skok,” přiznává Melichar s tím, že by rád vyráběl v Česku, výrobky by pak ale musely být za dvojnásobné ceny. “To by nebylo konkurenceschopné. Lidé si zvykli na určitou cenovou hladinu oděvů a do té se s tuzemskou výrobou prostě nedostaneme,” dodává. V Česku proto vznikají jen doplňky a výrobky z kůže. Také oděvní návrhy a samotný vývoj produktů jsou nadále soustředěny v srdci Evropy.

S větším rozmachem digitálních a online technologií vstoupila značka i na trh e-shopů. A nabízí také B2B spolupráci. V oblečení se značkou Bushman můžeme potkat zaměstnance národních parků a zoologických zahrad nebo reprezentanty a zástupce obchodních firem.

Z Austrálie do Česka a pak do celého světa

Dnes v Česku naleznete 28 značkových prodejen Bushman a 7 na Slovensku. V roce 2011 začala společnost připravovat expanzi do dalších zemích Evropy. Nyní má již vybudované zázemí v Německu, prodejnu v Bulharsku, zastoupení v zemích Beneluxu a dalších zemí. Rokem 2015 se firmě naskytla příležitost zapojit se do projektu Meohub, který pod záštitou velké společnosti Meopta nabízí vytipovaným českým firmám podporu pro základní orientaci na americkém trhu. Na zahraničních trzích Bushman hledá spolehlivé obchodní partnery. Toho se ujímá Melichar osobně a pracovní cesty za hledáním obchodních příležitostí spojí s cestovatelskou vášní. „Přidám si k tomu vždycky týden a vyrzím někam do přírody. Poslední dobou se mi docela daří zmizet do světa v únoru. Chtěl bych si to udržet i dál, protože mě to dokáže perfektně nakopnout,“ potvrdil Melichar, že se spolu se starostmi s módní značkou nezakopal v kanceláři.

Značka může pomáhat

Melichar Bushmana nasměroval i na cestu pomoci. Podporuje Unicef a také zoologické zahrady v Česku a na Slovensku. Výtěžek z kampaně s názvem Bushman for Unicef, Water for Africa, zajistil zdravotně nezávadnou vodu v postižených oblastech Afriky. Symbolem těchto projektů je vždy limitovaná edice bavlněných triček Bushman s tematickým potiskem.

Diskuze