Rozhovory

Většina e-shopů spěje k bankrotu. Co dělají špatně?

Renata Lichtenegerová

Většina e-shopů spěje k bankrotu. Co dělají špatně?

Až osmdesát procent všech tuzemských internetových obchodů nedokáže přilákat klienty, říká Miroslav Uďan, generální ředitel společnosti Shoptet.cz. Na první pohled přeplněný trh e-shopů čeká prý na nové schopné prodejce.

Má dnes ještě smysl rozjíždět vlastní internetový obchod? Nebo už je jich příliš mnoho a trh si rozebraly velké firmy?

I když se může zdát, že e-shopů je v České republice více než dost, dle odhadů asi 37 tisíc, stále tu prostor pro další vidím. Je nutné si uvědomit, že obliba on-line nakupování roste a to bude ještě nějakou chvíli pokračovat. Prodej přes e-shopy v současnosti tvoří pouze 8 % všech maloobchodních tržeb. S rozšířením chytrých telefonů se také rozvíjí mobilní nakupování, o kterém by se dalo říci, že je v Česku teprve na začátku. Navíc mnoho obchodníků s kamennou prodejnou zatím nevyužívá potenciál e-shopu, díky kterému by mohli rozšířit pole svého působení. Myslím, že boom nás ještě čeká.

Co se týče zaměření jednotlivých internetových obchodů, v jaké oblasti je konkurenční prostředí nejtvrdší? A kde je naopak podle vás ještě dost místa pro nové firmičky?

Přes internet se nejvíce prodává elektronika a oblečení. Přestože se může zdát, že zde není už prostor pro nové prodejce, tak vždy je možné udělat něco jinak a i v takové konkurenci prorazit. Obecně mohu říci, že ani tak nezáleží na tom, co budete prodávat, ale jak oslovíte zákazníky. E-shop o sobě musí dát vědět, zákazník si jej v tom velkém množství obchodů stěží najde sám. Pak je důležité si zákazníka udržet. Jednoduše řečeno je potřeba se nějak odlišovat od ostatních, mít třeba zajímavý příběh.

Jaké jsou podle vás největší problémy malých internetových obchodů?

Málokdo umí své zboží dobře on-line prodat. Z praxe vím, že víc než 80 % e-shopařů neumí on-line marketing. Malé internetové obchody mají menší záběr zboží, což znamená, že se soustředí na jeden druh produktů a mají pár vybraných značek, které nabízejí. Dalším jejich handicapem je skutečnost, že nemají velké sklady a ani si nemohou dovolit velké skladové zásoby. Většinu práce v nich zastává jeden člověk, takže ani expedice není tak rychlá jako u těch velkých. To vše pak způsobuje delší dodací lhůty, což může mnohé odradit. V neposlední řadě nemají menší e-shopy tolik financí na marketing, takže musí hledat jiné cesty, jak přilákat zákazníka.

Existují i nějaké výhody těch malých oproti velkým?

Malé obchody mohou zákazníkům nabídnout především osobní přístup a know-how. Velké e-shopy jsou anonymní.

Jak zpravidla probíhá scénář vedoucí k bankrotu e-shopu?

Často je možné říci již na začátku, jestli bude mít e-shop úspěch nebo ne. První chyby nastávají hned při přípravě byznys plánu. Ten je velice často nereálný. Další chybou je to, že internetový obchod nabízí nevhodné zboží, například v létě zimní rukavice nebo oblečení, které je již out. Tím pádem je malá poptávka a málo objednávek. V neposlední řadě k bankrotu přispěje i fakt, že se mnoho prodaného zboží vrací zpět. To je ve spojitosti se špatnou komunikací a marketingem jistý začátek konce.

Co vše tedy musí internetová prodejna splňovat, aby byla úspěšná?

Úspěšný e-shop má vždy něco navíc, Může to být například blog, poradna nebo může nabízet zboží zajímavou formou. Dále je to kvalitní on-line marketing a práce se stávajícími zákazníky a komunitou na sociálních sítích. A to, co považuji za nejdůležitější, je komunikace. To je alfou a omegou každého úspěšného internetového obchodu.

Desatero užitečných rad pro úspěšný e-shop čtěte v aktuálním vydání magazínu Živnostenské listy. Je k mání v každé dobré trafice!

Diskuze