Názory

Chytré hlavy Národního akčního plánu čisté mobility se daly dohromady a neuvěříte, jakou békovinu vymyslely!

Jiří Vítek

Chytré hlavy Národního akčního plánu čisté mobility se daly dohromady a neuvěříte, jakou békovinu vymyslely!

Úředníci, skryti pod honosným názvem Národní akční plán čisté mobility, vážně zvažují, že uvalí silniční daň na všechny majitele osobních aut v České republice. Tento návrh jim pošeptalo Sdružení automobilového průmyslu, v němž jsou zastoupeny tuzemské automobilky a výrobci komponentů. Už tohle smrdí více, než výfukové zplodiny od starého trabantu.

Výše poplatku by se měla lišit podle velikosti auta a toho, jak znečišťuje ovzduší. Vše je samozřejmě zabaleno do klasického balíčku s názvem "ochrana životního prostředí".

Tak sdružení automobilového průmyslu si navrhuje vlastní daně na zvýšení poptávky po nových autech. A navíc ještě nesmyslným způsobem, protože podle kubatury nebo tabulkových hodnot emisí se skutečná ekologická zátěž nedá ani dobře odhadnout. Auto s motorem o obsahu kolem litru jedoucí stotřicítkou po dálnici, je daleko méně ekologické, než motor srovnatelné generace o obsahu 1,6, protože ze sebe vydává maximum a je daleko za pásmem optimálního výkonu. Naopak při popojíždění na křižovatkách bude asi šetrnější. Takže kdo jezdí dlouhé cesty, je pro něj ekologičtější auto s větší kubaturou a pravděpodobně i většími tabulkovými hodnotami emisí.

Když vyschne pramen...

Není náhodou lepší nechat stávající model daně v palivu? Jinak se totiž nedá ani zohlednit, že někdo jezdí úsporně a tedy i ekologicky, a někdo jede jak závodník, který má čerstvě papíry a myslí si, že brzda/plyn je ten správný styl jízdy k jeho image.

Jenomže stávající systém dnešním úředníkům moc nevoní, a důvod je prostý. Daň v palivu se velice dobře srovnává s okolními státy, nedá se snadno zvyšovat a sociálně-demokratická vláda z principu daně zvyšovat musí, jinak by totiž rychle došlo naplnění výroku Margaret Tatcherové: "Problém socialistů je, že nakonec jim dojdou i peníze druhých." Takže je třeba vymýšlet nové daně, a když někdo poradí, jsou nakonec spokojeni oba, nikoliv všichni.

Diskuze