Názory

Větší auto, větší daně? Stát už zase spřádá plány, jak z nás vytáhnout víc

Jiří Vítek

Větší auto, větší daně? Stát už zase spřádá plány, jak z nás vytáhnout víc

Národní akční plán čisté mobility, tak se jmenuje program, který má v plánu zavést vyšší sazbu daně u větších vozidel, ze které se budou následně dotovat nové elektromobily v rámci boje za čistější životní prostředí. Už jen daň z barvy vozu a velikosti obutí a jsme v Kocourkově.

Opatření by mělo zavést povinnost zaplatit poplatek při registraci nového osobního vozidla s vysokou produkcí emisí skleníkových plynů. Jednou z cest má být i dotace na pořízení aut s motorem na stlačený zemní plyn, hybridy nebo elektromobily. Stát si na tyto dotace chce vybrat právě tím, že zdaní kupující méně ekologických aut a peníze od nich pošle těm, co si koupí čistší vůz. Vidíte a já hlupák myslel, že politici chtějí, aby se vozový park omladil.

Ozónové díře je úplně jedno, kde se ty exhalace vypustí

Zaráží mě argument, že elektromobil nemá žádné emise. Ptám se, co ta elektřina? Ta vyrostla na stromě, nebo se někde musela také vyrobit, tam emise nebyly? Když ty emise nevypustí auťák, vypustí je elektrárna na fosilní paliva či jaderná elektrárna ve formě příšerně jedovatého a radioaktivního odpadu, který neumíme zlikvidovat jinak, než zabetonováním do kůry planety, což není nejlepší nápad. Ostatní zdroje elektřiny jsou jen doplněk. Elektromobil si stejně jako SUV koupí lidé, kteří na to mají, takže si klidně pár tisíc navíc připlatí. Cílem tedy není posílit ekologizaci vozového parku, ale jen zavést další šílené opatření sociálního inženýrství tím, že se zase někomu něco sebere, nebo zdaní.

Národní akční plán bude vláda schvalovat už tuto středu.



Diskuze