Rozhovory

Výrobce diářů Skokan: Krteček nebo Disney na produktu? Prodají ho, ale ty nervy a peníze při nákupu licence…

Renata Lichtenegerová

Výrobce diářů Skokan: Krteček nebo Disney na produktu? Prodají ho, ale ty nervy a peníze při nákupu licence…

Není diář jako diář. Významný český výrobce Presco Group se od konkurence odlišuje pomocí Alfonse Muchy, Krtečka nebo Hobita. S PETREM SKOKANEM, jedním ze dvou majitelů této dnes už dvacetileté firmy, jsme mluvili o tvrdých pravidlech při získávání licencí k nejžádanějším obrázkům komerčního světa.

Co musí firma udělat, aby mohla na své výrobky umístit licenční motivy?

Musí si zjistit, která společnost daný film, pohádku či umělce zastupuje, a koupit si licenci. Bývá jasně stanoveno, pro které trhy je pak možné motivy použít. Zahraniční licence kupujeme nejčastěji pro území Česka a Slovenska, případně i Polska a Maďarska. Podle velikosti konkrétního trhu můžou být exkluzivní nebo nevýhradní. V prvním případě je majitel licence tím jediným, kdo může sortiment v daném teritoriu nabízet, ve druhém případě je takových firem na trhu několik a konkurují si.

Je součástí smlouvy také časové omezení?

Smlouva se uzavírá obvykle na jeden rok, během kterého musíme zboží vyrobit. Běžná je i lhůta na doprodej skladových zásob po uplynutí platnosti smlouvy. Pokud jsou výsledky dobré, smlouvy se obvykle prodlužují.

Poskytovatel licence tedy řeší, jak dobře se výrobky prodávají? Bere si z prodeje procenta?

Ano. Podmínky uvedené ve smlouvách jsou neveřejné, proto nemůžu být konkrétní, ale například za licenci na výrobu deseti produktů s motivy populárního filmového trháku jsme zaplatili několik tisíc eur a poskytovateli licence náleží ještě více než deset procent ze zisku. Každý výrobek proto čeká v předvýrobní fázi náročný proces schvalování, kdy poskytovatel licence posuzuje jeho kvalitu a šanci na úspěch.

A nepoužije pak nekalá konkurence ten samý obrázek zcela zdarma?

Situace se naštěstí postupně zlepšuje a pirátských výrobků je dnes na trhu o něco méně, než bývalo. Je to zásluha především poskytovatelů licencí. Mají zájem na tom, aby se plagiáty na trhu neobjevovaly, a proto je nahlašují úřadům. Také celníci v tomto směru pracují už lépe, řekl bych. Je to dnes už hodně hlídané.

Jak významně se licence a populární motivy podílely na rozjezdu vaší společnosti?

Rozhodně velmi. V posledních letech se ale snažíme nebýt tak závislí na úspěchu či neúspěchu motivu z filmu či seriálu a dáváme větší prostor původní autorské tvorbě.

Konec roku bývá hlavní prodejní sezónou pro různé druhy zboží. O málokterém sortimentu to ale platí tolik, jako právě o kalendářích a diářích. S jakým předstihem vyrábíte, abyste pak zvládli předvánoční poptávku?

Značná část kalendářů a diářů na nadcházející rok musí být vyrobena už na začátku března. Celá kolekce pak zhruba do konce června. Kvůli zahraničnímu vývozu a také turistům, kteří přijíždějí do Česka, tiskneme jako první kalendáře věnované dílu Alfonse Muchy a výrobní plán je zakončen produkty, které jsou určené pouze pro lokální trh. To s sebou samozřejmě nese náklady na uskladnění v logistickém areálu.

Své výrobky vyvážíte i do zahraničí. Kde všude se dá s Alfonsem Muchou prorazit?

Co se týče Muchy, ten se neuvěřitelně dobře prodává například v Japonsku. Každoročně tam vyvážíme především pohlednice, přání a další dárkový sortiment s jeho motivy. Díky rostoucímu počtu kalendářů a diářů, které se už podařilo do zahraničí prodat, a na základě požadavků zahraničních distributorů jsme se před několika lety rozhodli vydávat vlastní tituly ve dvou jazykových verzích. Jedna je určena primárně pro západní Evropu, druhá pro východ. Expanze se nám podařila také díky účasti na specializovaných zahraničních veletrzích a akcích, kde jsme získali významné kontakty. Celkově dnes vyvážíme do 25 zemí světa.

Diskuze