Podnikání

Jak zvládnout home office a nezbláznit se z toho

Dagmar Klimovičová

Jak zvládnout home office a nezbláznit se z toho

Fenomén práce z domova, chcete-li home office, je snem mnoha lidí. Na jednu stranu umožňuje téměř absolutní svobodu v tom, kdy a kde pracovat, na druhou vyžaduje obrovskou sebekázeň a disciplínu. Cesta k úspěšné práci z domova vede přes ignoraci televize, neumyté nádobí a jistou formu částečné sociální izolace. Všechny na první pohled nepatrné překážky mohou home office pěkně znepříjemnit, a pokud nemáte dostatek vůle, dobře si to rozmyslete. Prvotní nadšení z právě získané svobody může totiž velmi rychle vystřídat frustrace z toho, že práce nejde od ruky tak, jak jste si představovali a že onen vymodlený „klid na práci“ je spíš rušivým faktorem. Situaci nepomůže vyřešit ani radost z perfektně uklizeného bytu nebo vyžehleného prádla. Musí se na to jinak.

Mnoho lidí, kteří pracují doma, ani po letech neumí nalézt rovnováhu mezi prací a soukromím, povinnostmi a odpočinkem. Vědí, že pokud chtějí být úspěšnými profesionály, musejí svůj původní sen práce přímo z postele vyměnit za o něco méně idylickou realitu. Home office je fajn, ale musíte s ním umět pracovat.

1. Vstávejte každý den ve stejnou dobu

Je naprosto jedno, jestli je to v sedm ráno nebo ve slunné poledne. Pokud patříte mezi sovy, v sedm ráno si spíš ublížíte, než byste něco úspěšně vyřešili. Důležitý je řád. Zachovejte si rituály, které jste měli, když jste chodili do práce. Jakkoliv úsměvně to může znít, ranní sprcha dělá zázraky, a i když pracujete doma, neměli byste svůj šatník dělit mezi pyžamo a teplákovou soupravu. Jeden můj známý, který se k práci z domova propracovával poměrně dlouho, dnes každé ráno vstane, dá si sprchu, oholí se, vezme čistou košili a s hrnkem horké kávy obřadně zavře dveře svojí „domácí“ kanceláře. Důležité je slovo „zavře“. Doma je sám, manželka v práci a děti ve škole, ale on potřebuje oddělit soukromí o práce, jinak to zkrátka nejde

2. Vytvořte si pracovní místo

Ne každý, kdo pracuje doma, si může dovolit luxus samostatné kanceláře. Přitom pracovní místo je podmínkou dobře odvedené práce. Pracovat v posteli nebo na gauči v obýváku není dlouhodobě možné. Ke svému pracovnímu místu přistupujte stejně, jako byste chodili do kanceláře. Odstraňte z okolí rušivé elementy, jako jsou zapnutá televize, koš nevyžehleného prádla nebo rozečtená knížka. Pracovní atmosféru pomohou vytvořit takové maličkosti jako nástěnka nebo diář. Vyzkoušeno za vás.

3. Udržujte sociální vazby

Věřte, že po prvním týdnu vám začnou chybět nejen kolegové, ale i recepční a uklízečka. Samota je super na soustředění, ale dlouhodobě se může stát spíš kontraproduktivním faktorem. Východiskem jsou schůzky a společné obědy, třeba s kolegy z bývalé kanceláře. Dvě až čtyři schůzky týdně vás spolehlivě udrží v kontaktu s okolím a zabrání pocitu osamocení.

4. Dělejte přestávky

Doma se vám asi těžko stane, že by vás kolega vytáhl na kafe nebo odpolední svačinu. Snadno by se vám tak mohlo stát, že budete pracovat deset hodin v kuse a potom upadnete do bezvědomí. Takže si rozdělte den na několik časových úseků a střídejte práci a relax. Uvidíte, že se to na vaší produktivitě odrazí víc než snaha o titul zaměstnance měsíce.

5. Zameťte s prokrastinací

Na téma prokrastinace bylo napsáno mnoho článků a ještě více vtipů. Pokud se chcete vyhnout zubaté s kosou jménem „Deadline“, neodkládejte úkoly na poslední chvíli. Pracujte pokud možno tak, aby úkoly, které jste si na ten den zadali, byly večer hotové. Kontrola facebooku a jiných osobních účtu v intervalu pěti minut vám s plněním úkolu opravdu nepomůže. Berte to jako odměnu po splnění nějakého dílčího cíle.

6. Vy jste šéf

Nejenom, že za vás nikdo nic neudělá, ale co je taky důležité, nikdo vás za práci nepochválí. Takže i tohle padá na vaše bedra a je potřeba s tím počítat. Na druhou stranu řekněte, který šéf vám za odměnu koupil boty? Dobře, doutníky? Odměňte se a motivujte se!

7. Vytvořte si To-do list

Dělejte pravidelně soukromou poradu a sepište si seznam úkolů. Jednou denně, jednou týdně – jak vám to bude vyhovovat. Důležité je dělat to. Na seznamu budu jak činnosti, které děláte rádi, tak ty které nesnášíte. Rada zní: střídejte to. Ráno začněte prací, se kterou máte největší problém a následně se odměňte tou, kterou děláte rádi. Uvidíte, že vám to půjde vám to lépe od ruky. Nehrňte úkoly zbytečně dlouho před sebou. Pokoření nejtěžšího úkolu vás bude motivovat k další práci.

8. Nepracujte celý týden doma

Pokud je to možné, vyrazte s prací ven. Do kavárny, coworkingového centra nebo do přírody. I čas strávený mezi cizími lidmi může přinést nové podněty a pozitivně ovlivnit vaše pracovní výsledky. Navíc v kavárnách to krásně voní.

9. Porušujte pracovní týden

Že je neděle od slova nicnedělání? „Who cares?“ Pracujte klidně celý víkend nebo celou noc, ale vyberte si za to svůj čas na relax. Poměr mezi povinnostmi a odpočinkem zachovejte ve zdravé míře a nezanedbávejte ani jedno.

10. Jedna rada na závěr: Milujte svoji práci

Pokud jste dospěli v životě do fáze, že si můžete dovolit pracovat doma, asi je pro vás práce něčím víc než jen zaměstnáním. Ale i kdyby, naučte se svoji práci mít rádi. Jeden příklad za všechny, který stojí za zamyšlení je příběh Steva Jobse. Sice se o něm tvrdí, že to byl muž, který následoval svoji vášeň, ale opak je pravdou. Jobs přišel k Applu ve chvíli, kdy byl hluboce ponořen ve východních filosofiích. Práce u Applu pro něj byla jenom cesta, jak rychle a relativně snadno vydělat pár tisíc dolarů. Teprve později, když se z Applu stal celosvětový fenomén, se jeho postoj obrátil a věnoval společnosti kromě energie taky vášeň. Buďte v tom, co děláte tak dobří, aby vás výsledky uspokojovaly a práce bavila.

Diskuze