Názory

Česká vlajka na některých výrobcích je stejný podvod jako kupovat tradiční banány od farmáře z Prahy

Jiří Vítek

Česká vlajka na některých výrobcích je stejný podvod jako kupovat tradiční banány od farmáře z Prahy

Poslední dobou hýbe světem sociálních sítí piškotová kauza. Jsou tvrdé jako broky a jejich tvar připomíná spíš něž lahodná kolečka knoflíky na uniformě Wojciecha Jaruzelskeho.

Něco se muselo stát, vždyť původně byly křehké, v mléce se krásně nasákly vodou a změkly, ale piškot držel pěkně pohromadě. Nyní jsou tvrdé, nasáknutí trvá snad déle, než zaplavení celého podpalubí Titaniku, a i potom v nich zůstane tvrdší střed. Není náhoda, že připomínám jméno generála, který zastával funkci prezidenta Polska v době, kdy by i takový piškot patřil mezi luxusní menu přístavního dělníka v Gdaňsku. Bohužel je smutné, že Poláci dokážou vyrobit velmi kvalitní potraviny pro řetězce v Německu, ale u nás jsou synonymem šizeného produktu. Není to náhodou tím, že ten, kdo objednává si může určit i kvalitu? Chyba tedy jistě není jen na straně výrobce, ale především na straně odběratele. Tedy stále platí: "Češi sežerou všechno, nemumlaj jen trochu chrochtaj."

Když dva dělají totéž, není to totéž

Společnost Mondelez, pod kterou výrobce piškotů spadá, totiž podle informací od obyvatel Opavy ukončila v Česku výrobu a přesunula ji do Polska. Oficiálně však nikdo z vedení společnosti tuto zprávu nepotvrdil a tiskové oddělení vypouští naučené fráze: "Ujišťujeme Vás, že receptura je stále stejná, jak vyplývá i ze složení výrobku." Co se to děje? Z arašídových tatranek se ztratily arašídy, čokoladové chutnaj, jako kdyby byly týden u vody, u griliášových vlnek nejdřiv ubrali jednu vrstvu oplatky a krému a pak je raději přestaly vyrábět úplně.

Není domácí jako domácí

Předpokládám, že zákazník o skutečném původu potravin obvykle nic netuší a předpokládá, že se vyrábí v místě, které evokuje jeho značka, tomu jistě pomáhá i vlaječka, která má zákazníka přesvědčit, že produkt je domácí. Třeba pivo Gambrinus - spotřebitel se domnívá, že pije pivo uvařené v Plzni, a ejhle, jednou je to z Velkých Popovic, jindy z Nošovic, každé chutná jinak, přestože "byla dodržena původní receptura" a štamgast pak nadává hospodskému.

Značka už prostě v našem světě vůbec nic neznamená, stal se z ní jen důvod pro výrobce zdražit produkt a vesele parazitovat na minulosti.

Diskuze