Zprávy

Majitelé tradičních novinových stánků svádějí zoufalý boj o přežití. Moc šancí na úspěch nemají.

Renata Lichtenegerová

Majitelé tradičních novinových stánků svádějí zoufalý boj o přežití. Moc šancí na úspěch nemají.

Konkurence velkých řetězců, nevýhodné podmínky od dodavatelů, směšně nízké marže v případě podstatné části sortimentu. To jsou jen některé z důvodů, proč prý do pěti let zmizí většina malých trafik v Česku.

Nezáleží na tom, jestli se nacházejí ve městě, či na venkově. Klasické novinové stánky skomírají. Šanci mají pouze ti podnikatelé, kteří mají trafiku jen jako doplněk k jinému druhu podnikání, nebo se jejich stánek nachází na opravdu lukrativním místě. Tak hodnotí situaci na tuzemském trhu místopředseda Českomoravského svazu trafikantů Roman Slavík. To, že osamocené novinové stánky (kdysi patřící ke koloritu každého města) jeden po druhém definitivně zavírají, má své důvody. A není jich málo.

Čím větší řetězec, tím větší marže

Pro malé trafiky jsou nepřítelem číslo 1 velké řetězce. Během posledních let totiž ovládly nejlukrativnější pozice, mezi které paří nákupní centra, obchodní pasáže či podchody u metra. „Ve srovnání s majitelem jedné či několika málo trafik mají navíc řetězce neúměrně lepší obchodní podmínky od všech dodavatelů. Sítě trafik si snadno vyjednají vyšší marže, pozdní remitendy jsou jim účtovány, jako by byly odeslány včas, a kauce při uzavírání smluv bývá nulová. O takovýchto obchodních podmínkách si může drobný trafikant nechat pouze zdát,“ konstatuje Slavík.

Jistou výhodu oproti malým trafikám mají podle něho také benzínové stanice, které zákazníkům zpravidla umožňují za tisk a cigarety platit kartou, což klienti oceňují a neváhají se při tankování zásobovat i tímto sortimentem. A ještě jsou tu vietnamské prodejny, které se obzvlášť ve velkých městech objevují doslova na každém rohu. Nikdo už zkrátka kvůli cigaretám nepodnikne delší cestu než k nejbližší večerce.

Není ceník jako ceník

Odlišné podmínky ze strany velkoobchodů se týkají například i prodeje cigaret, jejichž cena je přitom jasně stanovena a zaručena kolkem. Kdo by čekal, že za jednu krabičku musí utržit všichni prodejci stejnou částku, velmi by se mýlil. Zatímco koncový zákazník opravdu platí všude stejně, jednotlivé trafiky nakupují cigarety od velkoobchodů za částky různé. „Velkoobchody mají obvykle několik ceníků, přičemž je běžné, že rozdíl nákupních cen je i více než 50 haléřů na krabičku cigaret, u tabáků v baleních nad 100 gramů překračují rozdíly v nákupních cenách i 10 korun. To samé platí pro tisk a veškeré doplňkové zboží od Coca-coly, přes žvýkačky až po bagety,“ říká Slavík.

Jízdenky před zákazníky tajím

U většiny zboží typického pro trafiky přitom nejsou marže nijak závratně vysoké. Pro představu u cigaret to bývá 5 až 6 % z jejich koncové ceny, u tabáku 10 až 12 %. Lepší je to u tisku, v jehož případě se marže pohybují mezi 16 a 25 %. Ovšem u ostatních komodit už se dá hovořit spíše o službě veřejnosti, než o výdělečné činnosti. Například v případě jízdenek na pražskou MHD činí provize prodejců nanejvýš 3,5 %. To znamená, že z jízdenky za 24 korun má trafikant maximálně 84 haléřů. Z každé prodané poštovní známky za 13 korun má pak 20 haléřů. Řeč je ovšem pochopitelně jen o hrubých ziscích, ještě je tu povinnost zaplatit DPH a další daně. „Když přijde zákazník a chce pouze jízdenku a tramvaj, řeknu mu, že ji nemám. Dostanou ji jen ti, kteří si koupí i něco jiného. Mám v těch jízdenkách hromadu peněz a jejich prodej se vůbec nevyplatí. U poštovních známek je to stejné, prodávám je pouze k zakoupeným pohlednicím,“ říká majitelka jedné trafiky nedaleko Malostranského náměstí.

Výhled na příštích pět let

Ke všemu výše zmíněnému je třeba ještě připočítat značné nepohodlí, kterému prodejci v klasických novinových stáncích čelí. Zatímco v létě se v nich pekli, teď začíná sezóna, kdy v nich budou postávat vedle elektrických topení, jejichž provoz pochopitelně také něco stojí.

„Situace je u všech drobných trafikantů obdobná, všem nám hrozí brzké zavření. Dokonce i aktuální prognóza několika tabákových firem říká, že jediná perspektivní prodejní místa, která přežijí rok 2020, jsou trafiky v centrech měst a v obchodních domech, dále řetězce, benzínové stanice a vietnamské večerky. Myslím, že není třeba další komentář,“ říká Slavík.

Diskuze