Názory

Plzeň je znovu Američanů, tentokrát kompletně i s pivem

Jiří Vítek

Plzeň je znovu Američanů, tentokrát kompletně i s pivem

Američané jsou opět v Plzni, i když je jasné, že mnohem raději by byli tentokrát v Budějovicích a konečně drželi značku Budweiser pevně v rukou. Na to si zatím ale musí počkat. Věříme, že čekat budou ještě hodně dlouho, nebo raději ať čekají navěky.

Je trochu symbolické, že sedmdesát let po osvobození Plzně americkou armádou se Yenkeeům podařilo nadobro získat i místní klenot Plzeňský Prazdroj. Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev se stává majitelem Plzeňského pivovaru, který zakoupila v balíčku dalších stovek pivních značek od jihoafrického konsorcia SABMiller za 2,5 bilionu Kč. Pro zajímavost jde o značky piv jako Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel nebo polský klenot Lech či dříve tolik zesměšňovaný, dnes velmi dobrý slovenský Šariš.

Stoletý spor

Poslední, kdo odolává americkému modrému z nebe a je takovým posledním významným českým pivním ostrůvkem, je národní podnik Budějovický Budvar, který úspěšně vede spory o značku Budweiser s Anheuser-Busch InBe (ABI), a to od roku 1907. Kvůli registracím ochranných známek, které patří Budvaru, nemůže koncern ABI svou klíčovou značku Budweiser používat téměř v 70 zemích. Naposledy se Budějovičákům podařilo po dlouhých 21 letech zvítězit v boji o registraci ochranné známky Budweiser Budvar v Norsku. V důsledku těchto sporů se v Severní Americe český Budvar prodává pod obchodní značkou Czechvar a Americký Budweiser jako Bud v celé Evropské unii, vyjma Velké Británie a Irska, kde jsou na trhu oba dva výrobky.

Diskuze