Podnikání

Dotovaná konkurence z Polska zničila většinu tuzemských pěstíren žampionů. Z velkých firem přežila jediná

Renata Lichtenegerová

Dotovaná konkurence z Polska zničila většinu tuzemských pěstíren žampionů. Z velkých firem přežila jediná

Spotřeba žampionů v celé Evropě stále roste. Zisky z pěstování této celebrity mezi houbami putují především do sousedního Polska. Zatímco tamní pěstírny se těší velké podpoře ze strany EU, v Česku už většina pěstitelů zkrachovala.

Vyučený obráběč kovů Jiří Paseka a jeho žena Monika, původní profesí chovatelka hospodářských zvířat, začali v roce 2000 pěstovat žampiony v bývalém kravíně. Byli tehdy oba nezaměstnaní a měli malého synka. Paní Paseková si udělala rekvalifikační kurz, stala se certifikovanou pěstitelkou jedlých hub a vrhla se spolu s manželem do nového podnikání. Aniž by to tehdy tušila, v tíživé životní situaci vsadila na oblast, která brzy měla začít v Česku skomírat. Tuzemské pěstírny žampionů totiž jedna po druhé zanikají. Nejsou schopné konkurovat dovozům ze sousedního Polska, kde je toto odvětví značně podporováno z fondů Evropské unie. „Většina pěstitelů kvůli polské konkurenci skončila. Ani my nedodáváme naše houby například do obchodních řetězců. Soustředíme se především na kvalitu, nikoliv kvantitu,“ říká Jiří Paseka.

Pěstírna manželů Pasekových se nachází Dolech na Pardubicku a je jednou z mála menších rodinných pěstíren, které na trhu zbyly. V roce 2000, kdy Pasekovi s pěstováním začínali, měli v Česku zhruba čtyřicítku „konkurentů“. Dnes v zemi funguje zhruba čtvrtina z nich.

Vyšší cena, ale i kvalita

Největší, přesněji řečeno jedinou tuzemskou velkou firmou specializovanou právě na pěstování žampionů je společnost České houby. „Dodáváme do většiny velkých obchodních řetězců v zemi. Podařilo se nám naklonit si i Kaufland, který je nyní naším velmi dobrým obchodním partnerem. Z počátku se řetězec bránil našim cenám, avšak v posledních měsících změnil své stanovisko a začal odebírat náš exkluzivní produkt, hlívu tříděnou na lístky. I díky tomu se podíl polských hub v maloobchodní síti podařilo výrazně snížit,“ říká Jan Bouška, manažer obchodního oddělení této společnosti.

Dobrou zprávou tedy je, že v porovnání s předchozími lety máme o poznání větší šanci najít na pultech prodejen potravin i jiné než polské houby. Pozitivní je to i proto, že firma České houby pěstuje bez přídavku jakéhokoliv aditiva či pesticidu, což se o dovozech od našich severních sousedů nedá říci ani z dálky.

Poslední firma na trhu?

Postavení malých českých pěstíren je ale stále bídné. Společnosti České houby se totiž podařilo to, co ostatním ne. Pěstuje ve velkém a probojovala se do běžné maloobchodní nabídky. Pro drobné pěstitele je ale podle Boušky něco takového nedosažitelné. „Pokud pěstujete houby v malém množství, náklady na provoz farmy jsou i tak obrovské a cena za kilo žampionů je vyšší, než třeba ta naše. Musím tedy říci, že s Poláky ale i s námi jako konkurenty, nemají malí podnikatelé mnoho šancí,“ konstatuje s tím, že by se nedivil, kdyby brzy na v Česku žádní konkurenti nezbyli.

Diskuze