Názory

Může spustit levnější ochranná známka lavinu spekulací? Kdo bude nakonec platit jako mourovatej?

Jiří Vítek

Může spustit levnější ochranná známka lavinu spekulací? Kdo bude nakonec platit jako mourovatej?

Registrace ochranné známky by měla být od příštího roku výrazně levnější a rychlost vyřízení žádosti by se měla o poznání zkrátit. Co by přinesla tato změna? Vznikne nový druh byznysu, který naopak ochrannou známku vaší společnosti výrazně zdraží?

V současné době stojí registrace ochranné známky pět tisíc korun a v této ceně lze název zařadit až do tří kategorií. Ochranná známka po zápisu platí deset let ode dne podání přihlášky. Prostudovat a pochopit, jak se registruje ochranná známka, trvá přibližně půl hodinky na stránkách úřadu průmyslového vlastnictví. Správní poplatky, tedy i veškeré poplatky týkající se ochranných známek, jsou určeny ZÁKONEM č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, a jeho přílohou Sazebníkem správních poplatků. ( poplatky v oblasti ochranných známek zde: http://www.upv.cz/cs/prumyslova-prava/ochranne-znamky/poplatky.html ). Gestorem zákona je Ministerstvo financí. Ke změně poplatků by muselo dojít tedy změnou zákona. Brusel nyní dokončuje dosud největší reformu v oblasti ochranných známek, která se může týkat i ceny. Návrh má zrychlit zápis, odbourat právní komplikace a zajistit efektivnější ochranu vůči padělanému zboží.

Když nezaregistruješ, máš smůlu

Kdo dřív příjde, ten dřív mele, je přísloví, které platí při registraci internetové domény i při registraci ochranné známky. Bohužel u ochranné známky může narozdíl od domény stát toto vyčkávání spoustu peněz, nervů a i možné soudní spory. Je jasné, že velké společnosti si svoji známku, logo velmi pečlivě chrání, ale je mnoho malých společností, hudebních festivalů, divadel nebo hudebních skupin, které ani neví co se může stát a jak tato neznalost může zkomplikovat budoucnost mnoha projektům, firmičkám nebo dokonce i výrobcům.

U nás je známý případ skupiny Support Lesbians, která v současné době vede soudní spor o známku, kterou si zaregistroval jeden člen skupiny bez svolení ostatních členů. Na Slovensku se stala v hudebním průmyslu ještě bizardnější situace, kdy si člen skupiny Elán zaregistroval ochrannou známku konkurenčí hudební skupiny Modus. "Sběratelé" ochranných známek ale rozhodně nemají zálusk jenom na hvězdy showbyznysu. V Praze například nikdo neochránil logo Fair Place, které má bojovat proti nepoctivým taxikářům, a tak si ho zaregistroval deník Blesk, který následně tento název Praze věnoval a jako první tím ukázal na možné zneužití ochranných známek. Podle informací Blesku na něj už měli zálusk 'stokorunoví' taxikáři ze Staroměstského náměstí. Blesk proto na nic nečekal a zaregistroval si logo sám. Podraz na magistrát? "Ale vůbec ne. Od samého počátku byl Blesk připraven věnovat logo magistrátu," uvedl tehdejší zástupce šéfredaktora deníku Blesk Roman Schuster.

Nekoupíš, tak změňte logo, název, vymažte historii

Společnosti, které nemají žádným způsobem chráněné svoje logo nebo název, se mohou klidně za rok dostat do absurdní situace, kdy dostanou nabídku, aby si své logo prostě koupily od nějaké legálně fungující firmy, která přeprodává ochranné známky. Ale to už nebude za pět ani za dva tisíce, ale třeba za sto tisíc.

Anebo ještě hůř: "překupníci" ochranných známek prodají firmě pouhou licenci a zajistí si tak od firmem pravidelný příjem. A věřte, že pár "vykuků" už se na to chystá.

Diskuze