Rozhovory

Po odmítnutí doma udělali skvělý byznys v zahraničí. Vyrábějí unikátní kola za statisíce a udělali s nimi díru do světa

Renata Lichtenegerová

Po odmítnutí doma udělali skvělý byznys v zahraničí. Vyrábějí unikátní kola za statisíce a udělali s nimi díru do světa

Po celém světě můžete potkat cyklisty na kolech české značky Festka. Každý z těchto bicyklů je originálním kouskem. Zakladatele firmy, MICHAELA MOUREČKA, jsme se ptali mimo jiné na to, jak vzniká kolo za statisíce korun.

Co vás vedlo k tomu začít vyrábět bicykly na míru?

Před pěti lety mi bylo 30 a rodina mi chtěla dát k narozeninám kolo. Protože jsem býval profesionálním závodníkem, nechali výběr na mně. Já se rázem ocitl v zajímavé situaci. Měl jsem velké znalosti o kolech, ale nikdy jsem si žádné nekoupil, nikdy jsem nerozhodoval o značce, o komponentech či barvě. Chtěl jsem něco, co o mně řekne, jaký jsem cyklista. Abych na to nebyl sám přizval jsem mého současného společníka Ondřeje Novotného a začali jsme shánět kola. Od začátku bylo jasné, že chceme výrobek na míru. Při hledání jsme zjistili, že každý výrobce má nějaký vážný nedostatek. Někdo nedělal kvalitní rámy, jiný neuměl hezký lak a tak dále. Nenechali jsme se odradit a vyjeli za hranice, ale tam byla situace podobná.

Tak jste se pustili do podnikání?

Zkusili jsme ještě znovu jednoho výrobce v Česku a chtěli objednat výrobu dvaceti kusů rámů přesně podle našich představ. Měli jsme plán je prodat mezi naše přátele. Těch 20 rámů byla mimochodem roční produkce onoho rámaře. Zakázku ale odmítl se slovy, že nám ušetří peníze, protože nikdo nepotřebuje takové rámy a není možné je prodat. To ranilo naši ješitnost a rozhodli jsme se dokázat, že svět právě takové rámy potřebuje.

Jaké byly vaše začátky, vzpomenete si na nějaké komplikace?

Komplikace nás potkávají každý den. Hodně nás třeba zasáhlo náhlé úmrtí kolegy, který měl na starosti výrobu karbonových rámů. Nahradit ho nebylo jednoduché a zabralo to šest měsíců. Ze začátku jsme se také setkávali s nedůvěrou. Lidé nevěřili, že je možné vyrábět rámy té nejvyšší kvality v Česku. Za hranicemi tato nedůvěra ale nebyla, tak jsme se zaměřili na zahraniční trhy.

Stále většina vašich kol míří do zahraničí?

Ano, do světa vyvážíme 90 % naší produkce. Letos nám zásadně přibylo evropských klientů, velmi silní jsme v Asii, Indonésii, Malajsii, Hongkongu či Singapuru. Velkou základnu máme například také v Sydney či v Miami. V zahraničí máme prodejce, ale hlavní část obchodu se děje přes naše huby, kterým říkáme Festka Society. Jsou to jakési kluby majitelů našich kol, kteří sdílejí zkušenosti s používáním s potenciálními zákazníky. Festka Society vznikají v důležitých městech po celém světě a majitelům našich kol poskytují zázemí na jejich cestách.

Vaše výroba svým způsobem mapuje osobní požadavky cyklistů, jaká kola tedy lidé nejčastěji chtějí?

Z naprosté většiny jsou to silniční kola. Našim zákazníkům záleží na tom, na čem by mělo záležet každému jezdci, který si jde koupit kolo. Řešíme například velikost rámu a lidé kvůli měření neváhají cestovat někdy přes půlku světa. Dále jim záleží na správném výběru komponentů a v neposlední řadě na designu.

Popište prosím, jak výroba jednoho konkrétního kola vypadá.

Nejprve si s klientem ujasníme jeho představu. Dále řešíme materiál. Stavíme kola z oceli, karbonu, titanu či kombinace karbonu a titanu. Následně pomůžeme s výběrem komponentů a začneme řešit design. Když máme vše vyjasněné, klient zaplatí zálohu a začíná proces výroby. Jezdec přijede na měření, které provádíme metodou motion capture, jež se používá například při výrobě animovaných filmů. Zdigitalizujeme pohyb jezdce, navrhneme ideální pozici na kole a podle výsledků připravíme výkres rámu. O celém průběhu výroby klienta informujeme, takže je podstatnou součástí celého projektu. Poté, co je rám postaven, nalakován a ostrojen komponenty, zašleme kolo na místo určení. Celá řada klientů si je přijede osobně vyzvednout a absolvují první jízdu společně s námi.

Kolik vaše kola stojí?

Nejlevnější se dá pořídit zhruba za 80 tisíc korun, pod tuto hranici nemá smysl konkurovat čínským dovozům. Průměrná cena kola, které si u nás lidé nechávají stavět, se pohybuje kolem 200 tisíc. Ty nejdražší pak stojí 350 tisíc.

Vracejí se k vám klienti, nebo tuto investici učiní jednou za život?

Někteří se vrací, máme klienty, kteří si u nás během roku objednají i čtyři kola. Řada z nich naše výrobky sbírá a věří v jejich trvalou hodnotu.

Diskuze