Názory

Nejsou řidiči, kde je brát? Tvrdý šoférský chlebíček se už mladým nezamlouvá a manželky to nedávají

Jiří Vítek

Nejsou řidiči, kde je brát? Tvrdý šoférský chlebíček se už mladým nezamlouvá a manželky to nedávají

Generace řidičů kamionů, kteří měli v drtivé většině "papíry" ještě z vojny, pomalu opouští toto náročné povolání. Buď odcházejí za lepším do Německa, nebo hledají klidnější práci. Úřady práce v současné době nabízejí více než 6 000 volných pracovních míst pro nové řidiče autobusů nebo kamionů.

Romantika za volantem "tiráku" už neláká

Stovky hodin měsíčně za volantem, minimální hygiena a vysoká odpovědnost za náklad a k tomu striktně dodržovaný přesný dojezdový čas. To všechno za necelých třicet tisíc hrubého. Vydržet někdy cílenou šikanu ze strany dispečerů, vede často k rychlému odchodu jinam. K tomu se musí připočítat negativní kampaň, která je ze všech médií vedena proti řidičům nákladních vozidel. Stejnou práci v sousedním Německu ohodnocují skoro dvojnásobně, a to je důvodem, proč mnoho zkušených řidičů odchází jezdit tam.

Mladé tato práce už tolik neláká, dneska se navíc musí potýkat s velkým množstvím počátečních požadavků, kromě řidičského oprávnění je to zisk profesního průkazu a psychologická vyšetření, která jsou na úrovni přijímacích testů k policii. Už jen to, že více než polovina uchazečů o práci u policie testy neprojde, něco naznačuje.

Zničená záda, nadváha a vysoký krevní tlak

Zdravotní studie mluví u řidičů z povolání o chronickém stresu, který má na svědomí špatná a nepravidelná životospráva za volantem a nedostatek spánku. To má v drtivé většině za následek nejen nadváhu, ale i časté problémy se zrakem.

Sbohem lásko, já jedu dál

Jak slova v písničce Josefa Laufera "schody sem po dvou bral a pak s ní ve dveřích cizí chlápek stál" naznačují, osobní život řidičů je velmi náročný. Není se čemu divit, že jsou u řidičů kamionů dvakrát vyšší statistiky rozvodovosti. Ani manželství, která dlouhodobou nepřítomnost kamioňáka ustojí, na tom nebývají zpravidla příliš dobře. Kromě partnerů jsou absencí otcovské autority zasaženy hlavně děti. Jo řidič, ten tvrdej chleba má.

Kamiony, kam se podíváš

Přes 90 % úhrnné hodnoty veškerého zboží je do cíle dopraveno po silnici. Podíl silniční dopravy zboží činí 78 % a posledních dvacet let oproti námořní a železniční přepravě setrvale roste. Nejmenší je v rámci EU ve Švédsku (63 %), nejvyšší ve Velké Británii (87 %). Sama kamionová doprava poskytuje zaměstnání více než šesti a půl milionům Evropanů.

Diskuze