Revue

Nejslavnější československá reklama vás smíchy rozpláče. Neuvěříte, kolik už jí je let.

Jiří Vítek

Nejslavnější československá reklama vás smíchy rozpláče. Neuvěříte, kolik už jí je let.

Tuzemští výrobci před rokem 1990 neměli v podstatě téměř žádnou konkurenci, a proto nepotřebovali přesvědčovat zákazníka o produktu a jeho kvalitách. I tak se někdy podařilo vytvořit povedený spot, který splňoval vše, co správná reklama má mít. Tato dílka tenkrát uváděl nezapomenutelný pan Vajíčko animátora Eduarda Hofmana.

Socialistické reklamy měl na starost státní propagační a nakladatelský podnik Merkur, který zajišťoval komplexní audiovizuální služby a v jehož kompetenci byla i výroba reklam. Není proto divu, že většina spotů si byla podobná a mnohé protagonistky se objevovaly opakovaně v rolích prodavaček, žíznivých konzumentek limonád Vinea nebo uživatelek punčochových kalhot značky Pavone, které se vyráběly dokonce ve čtyřech odstínech. Někdy se však podařilo soudruhům z propagace vytvořit dílko, které zůstalo nesmazatelně ve vzpomínkách pamětníků a dokonce se objevuje i v diplomových pracích na téma historie reklamy.

A kde je vlastně brácha? Šel pro med do Jednoty

Na vrcholu stojí dialog dvojice medvědů: „A kde je vlastně brácha?“ „Šel pro med do Jednoty!“

V této reklamě hlavní roli přebírá medvěd. Medvěd je zde použit jako ikona žijící v přírodě, v lese, kde konzumuje tuto lahůdku a odkud tento produkt získává. Medvěd je znám tím, že má rád med a kdo jiný dokáže ocenit dobrý med než právě on. Pokud si na dobrém medu značky Jednota medvěd pochutná, děti i dospělí si jej jistě také zamilují. Tato reklama se s jistotou dostala do každé rodiny, vždyť v roce 1980 sledovalo I. program ČST denně průměrně 5 061 000 diváků v Česku a 2 533 000 na Slovensku. Chuť na med díky ní mít asi nebudete, ale dost možná vás i po pětatřiceti letech smíchy rozpláče.

Diskuze