Revue

Stařičká Karosa zmizí z dalšího města. Mohla by sloužit jinde, její osud ale zpečetilo jedno úřední nařízení...

Kateřina Kotalová

Stařičká Karosa zmizí z dalšího města. Mohla by sloužit jinde, její osud ale zpečetilo jedno úřední nařízení...

Jak se pokaždé při rozjíždění otřásla, a to nekonečné tsssssssssss, když se otvírala cestujícím a jak potom váhavě zavírala dveře, nejprve pravé křídlo a chvilku na to levé. Legendární Karosa, nezapomenutelná dáma »emhádé«. Zatímco v Praze dosloužila už vloni, brněnští cestující se s ní rozloučili v sobotu. Poslední autobusy dokonce na nárazníku vozily smuteční věnec s nápisem Nikdy nezapomeneme.

Dlouhých třiatřicet let už tyto legendy brázdí české silnice, města se s nimi ale pomalu loučí a nakupují novější modely, v Brně je nahradí Iveco Urbanway. Karosy sedmistovky čeká poslední cesta. Do šrotu. Dříve některé vyřazené vozy prodával dopravní podnik do menších provozů či soukromým dopravcům, což už ale dnes není možné. „Musíme nechat sešrotovat stejný počet autobusů, na kolik jsme dostali dotaci," řekla ČTK mluvčí firmy Linda Hailichová.

Šrotu uniknou jen dvě

První Karosy začaly v Česku jezdit v roce 1982, poslední byly uvedeny do provozu před dvaceti lety. Jenom v Brně jich do soboty jezdilo 449. Po víkendu zůstanou jen dvě vyvolené. „Jeden vůz zůstane v brněnském Technickém muzeu, jeden si necháme pro naše účely například na historické jízdy,“ dodala Hailichová.

Zatímco v Česku Karosy 700 pomalu mizí, v Rusku, kam byly vyváženy nejčastěji, frčí dál. V roce 2001 jim byl dokonce postaven pomník. První autobusy řady 700 se začaly vyrábět už během 70. let, sériová výroba byla zahájena až v roce 1981.

Diskuze