Revue

Průkopnicí skyté reklamy byla operní pěvkyně Ema Destinnová

Jiří Vítek

Průkopnicí skyté reklamy byla operní pěvkyně Ema Destinnová

Že jsou dneska filmy a seriály prošpikované skrytou reklamou? A že od chvíle povolení product-placementu se na plátno takřka nedá dívat, aniž by vám tvůrci před obličej nestrkali tašky Billa nebo Prostenal v nadživotní velikosti? Pak vězte, že schopní obchodníci a ještě schopnější obchodnice se našli už mezi prvorepublikovými hvězdami. Kšeftovat se značkami uměla báječně Ema Destinnová a pečlivě si vybírala, s jakou spojí svoje jméno.

Ema byla průkopnicí skryté reklamy u nás. A šla na to chytře, nepropagovala by jen tak něco. Ve své garderobě měla celou řadu vějířů s pivních a likérových značek. Ostatně proč ne, byla jejich příznivkyní a věděla, co doporučuje. Dokonce i poté, co opustila dráhu operní pěvkyně a stáhla se do ústraní na svůj zámek ve Stráži nad Nežárkou, sama se na výrobě likérů podílela.

Co Ema načala, další dokonali. Nejdříve k tomu nejhoršímu, co lze v rámci product-placementu (neboli PP neboli umístění produktu do uměleckých děl) vidět, a to jsou především starší kousky. Ukázkou PP pekla je film Ivo Trojkova Kanárská spojka, kde dojde k ukradení receptu na Becherovku. V tomto díle byl zneužít product-placement pro vlastní parodii. Dalším toporným pokusem propagovat výrobky prostřednictvím obrazovky je seriál Ordinace v růžové zahradě, kde na vás vyskakovala krabice a katalog společnosti Jamall. A pak ty rady doktora Mázla, co užívat při kvasinkové infekci s podrobným popisem a krabičkou v ruce.

Určitě špatné a nepovedené propagace výrobků najdeme více, komedie Babovřesky nebo Líbáš jako bůh, kde se na vás valí od začátku Frekvence 1, Jacobs, lidé.cz, Blesk, Direct pojišťovna, Geis, Toi Toi, MasterCard, Dolce Gusto, Soda Stream, Olma, LG.

Kde reklama neruší

Patrně vůbec nejdražší PP ve filmu všech dob ukázal Forrest Gump, kdy Forrest vytahuje z krabice nové boty značky Nike. Nejvíce reklamou "prošpikovaným" filmem všech dob je film Minority Report a Transformers, kde napočítáte celkem 55 různých značek.

Čestnou trofej za elegantní PP si zaslouží slavná motocyklová značka Triumph. Největší úspěchy slavila hlavně ve zlaté éře Hollywoodu, kdy na ní jezdily ve filmech ty největší hvězdy - Marlon Brando, James Dean, Steve McQueen (slavná scéna z Velkého útěku), Elvis Presley nebo Clint Eastwood.

Under Armour, kam se jen podíváš

V poslední době je velmi chytře a úspěšně používán PP společností Under Armour, která opatrně naťukla diváky ve filmu Avatar a dnes jejich logo můžete už naplno vidět skoro všude mimochodem i v posledním kasovním trháku filmu s názvem Bojovník s Jakem Gyllenhaalem a Forestem Whitakerem. Ve filmu Méďa 2 se kromě společnosti New Balance velmi dobře a citlivě prezentuje výrobce šperků Pandora.

Diskuze