Revue

Kdo "zabil" legendární Liazku? Legendu, kterou nikdo nechce vzkřísit...

Jiří Vítek

Kdo "zabil" legendární Liazku? Legendu, kterou nikdo nechce vzkřísit...

Zatímco v poslední době sledujeme fenomenální návrat automobilky Tatra, která se po prudkém pádu pod vedením zahraničních majitelů dostává zpátky na výsluní díky českým investorům, resuscitace značky Liaz je již nemožná.

Mnoho z nás drželo palce "Líze", když se poprvé v roce 1985 účastnila skutečného závodu Paříž-Dakar. Radost všem fandům motoristického sportu dělala i další roky. Třetí místo v roce 1987 a druhé místo o rok později byly triumfem podniku a řidiče Jiřího Moskala. Všechny nás neskutečně štvalo, když si v zahraničí si mysleli, že jde o sovětský náklaďák díky koncovce AZ v názvu, který byl podobný automobilce KAMAZ. V té době továrna vyráběla ročně 15 000 vozidel (sklápěčů, tahačů, komunálních automobilů atd.) Od Ulambátaru po Havanu v rámci RVHP byla Liazka například standartním vozidlem hasičských sborů.

Liazka byla prostě všude a ve východním bloku neměla společně s Tatrou žádnou konkurenci. Robury nebo ruské Kamazy jim neměly šanci konkurovat prakticky v ničem. Bohužel po pádu železné opony byl i její pád do červených čísel tak rychlý, že by se dal přirovnat snad jen k legendárnímu skoku Liazky v roce 1986, kdy se po 18metrovém letu zabodla "čumákem" do saharské duny. Do dnešních dnů, jde o nejdelší skok nákladního automobilu na světě. Jak symbolické.

Skok do černé díry

Falešné námluvy s Mercedesem, zoufalá fúze se skupinou Sipox Holding Slovakia slovenského podnikatele Jozefa Majského, který kvůli podvodům skončil nakonec ve vězení, nebo sliby Lubomíra Soudka, který stále připravoval vytvoření automobilového impéria. To vše znamenalo absolutní vymazání značky LIAZ ze slavné automobilové mapy.

Porevoluční útrapy Liazky

  • 11/1995 Majetkový vstup Škody Plzeň
  • 1/1996 Změna názvu na Škoda Liaz, a.s.
  • 6/1999 Vznikl finanční holding Truck International, a.s. se 100% účastí ve čtyřech závodech automobilky Škoda Liaz. Jeho součástí se stává také a.s. Škoda Mnichovo Hradiště.
  • 3/2001 Vyhlášen konkurs na Truck International, a.s., Jablonec nad Nisou 4/2001 Uvalen konkurs na Škoda Mnichovo Hradiště, a.s.
  • 11/2001 Škodu Mnichovo Hradiště v konkursu kupuje Liaz Sipox, a.s., patří do finančně silné skupiny Sipox Holding Slovakia slovenského podnikatele Jozefa Majského
  • 2/2002 Závod Škoda Mnichovo Hradiště změnil název na Liaz Sipox, a.s.
  • 7/2002 Soud vydal předběžné opatření na zákaz manipulace s majetkem
  • 9/2002 Liaz Sipox vstoupil do likvidace

Diskuze