Podnikání

Přímí prodejci, to nejsou jenom "šmejdi". Proč to zase poctiví schytali za podvodníky?

Jiří Vítek

Přímí prodejci, to nejsou jenom "šmejdi". Proč to zase poctiví schytali za podvodníky?

Rozhodně nepatří mezi skupinu oblíbených prodejců. Zvonění na domovní zvonek, klepání na dveře a pak abychom si neznámého člověka pustili do kuchyně a nekonečné minuty poslouchali o dokonalosti nabízeného výrobku. Pro většinu z nás nepříjemná kombinace možného rizika a neodbytného obtěžování. Přesto počet lidí, kteří se přímému prodeji věnují, vloni vzrostl.

Loňský třicetitisícový nárůst přímých prodejců zvýšil jejich počet na překvapivých 276000, přičemž většinu tvoří ženy. Neodradila je ani skutečnost, že po skandálech tzv. šmejdů došlo i u poctivých přímých prodejců k zásadním legislativním změnám. Prodejci musí inspekci předem nahlásit každou veřejnou předváděcí akci. Pokud to neudělají, hrozí jim pětimilionová pokuta. A jak je u nás poslední dobou dobrým zvykem, namísto toho, aby se podle dnes platných zákonů tvrdě postihovali podvodníci, potrestaní budou všichni, i ti, kteří se snaží o normální obchod běžný po celém světě.

Kontroly skrytou kamerou? U soudu k ničemu!

Díky novému kontrolnímu řádu si navíc inspektoři mohou předváděcí akce nahrávat. To je v pořádku, nicméně pravomoc použít skrytou kameru už kontroloři nemají. Praktiky podnikatelů si tak sice mohou skrytou kamerou natočit, nicméně takové záběry se dají využít jen pro interní vyšetřování a u soudu by byly na dvě věci.

Co láká přímé prodejce?

Podle předsedkyně Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošové stojí za růstem počtu lidí v branži mimo jiné zintenzivnění náboru nových prodejců a příliv přímých prodejců do firem, které nově vstupují na český trh. Prostřednictvím přímého prodeje zákazníci nejvíce nakupují kosmetiku, výrobky osobní péče, doplňky stravy, potřeby pro domácnost, čisticí prostředky a další. Mezi největší světové prodejce v oblasti přímého prodeje patří firmy Amway, Avon, Herbalife a Mary Kay.

VTK/ČTK


Diskuze