Rozhovory

Jen choré mozky nechtějí ruské turisty, tvrdí Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří

Renata Lichtenegerová

Jen choré mozky nechtějí ruské turisty, tvrdí Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří

Koupíte si zájezd tam, kde se na turisty střílí? Většina Čechů to neudělá. Zato krachující destinace nám prý nevadí. O dopadech světového dění na tuzemské podnikatele v oblasti cestovního ruchu hovoří Jan Papež, místopředseda a mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR.

Zprávy přicházející letos z Tuniska a Řecka, tedy leteckých destinací, které dlouhodobě patří mezi ty u Čechů nejoblíbenější, zatím nevyly zrovna příznivé. Začněme tím Tuniskem, můžete dnes už vyčíslit dopady, jaké měl na tuzemské cestovky červnový teroristický útok v Súse?

Tunisko je pro české cestovní kanceláře velmi významnou destinací. Především pro milovníky konceptu “all inclusive” a pro zájemce o rodinnou dovolenou. Po útoku teroristy požádala o změnu destinace nebo termínu až polovina z těch, kteří v té chvíli měli zájezd už koupený. Ještě horší je situace u nových prodejů, kde registrujeme až osmdesátiprocentní pokles. Ceny zájezdů do Tuniska proto spadly hluboko pod náklady.

V případě zmíněných změn destinace, jak náročný proces to pro cestovku znamená?

Změna destinace na poslední chvíli znamená pro cestovní kancelář velké potíže. Musíte samozřejmě sehnat odpovídající ubytování v nové destinaci, ale to je ten nejmenší problém. Horší je finanční stránka věci. Hotel v původní destinaci je již zaplacený a peníze není možné dostat zpět, protože se jedná o storno na poslední chvíli. Volné místo v letadle do původní destinace už nemáte možnost nikomu prodat. Navíc musíte uhradit všechny služby v novém místě. Nabídnout klientům novou destinaci je tedy od cestovních kanceláří velká benevolence a vstřícnost.

Kdy očekáváte, pokud vůbec, že se situace vrátí opět do normálu?

I po takové události, jaká nastala v Tunisku, platí, že nejlepším lékařem je čas. A čas ukazuje, že se nejedná o masovou záležitost, ale spíš o nahodilost. Čas přinesl do médií nová neštěstí, nové útoky, nové hrůzy, které z části překrývají hrůzy z útoku v Súse. Pokud bude v Tunisku klid, prodeje se vrátí do normálu v září až říjnu. Každopádně je nutné, aby tamní vláda přesvědčila svět, že má situaci pod kontrolou.

Co se týče řecké krize. Jaké ta má dopady na tuzemské cestovní kanceláře?

Řecko je úplně jiný příběh než Tunisko. Řecko má velmi věrnou klientelu a jeho aktuální problémy na prodej zájezdů nemají téměř žádný vliv. Navíc lidé, kteří se rozhodli necestovat do Tuniska, si často volili právě Řecko jako náhradní destinaci. Řecké hotely jsou plné, letecké linky do Řecka jsou plné. Cestovní kanceláře zatím nemají žádné důvody zájezdy například zlevňovat.

Příští sezóna v Řecku ale podle všeho přinese zvýšení sazby DPH pro tamní ubytovací zařízení. Toto zdražení podle vás klienti přijmou?

Navýšení cen klienty neodradí. Každý rozumný člověk musí chápat, že navýšení DPH se musí do cen promítnout. Podle našich propočtů se u tříhvězdičkových hotelů mohou zvednout ceny přibližně o pět procent a u čtyř a pětihvězdičkových o osm procent.

Očekáváte v příštích letech nějaké výrazné trendy v poptávce po leteckých zájezdech v souvislosti s aktuálním děním ve světě?

Svět se nachází ve zvláštní, neklidné situaci. Musíme si a nové podmínky zvyknout a děláme to. Podle mého názoru se v počtu cestujících nic nezmění.

Podívejme se ještě na příjezdový cestovní ruch. Jak významně pocítili čeští podnikatelé úbytek turistů z Ruska, kterých jen za letošní první čtvrtletí přicestovalo o 96 tisíc méně než před rokem? A vnímáte i další příčiny tohoto poklesu, než je klesající kurz rublu?

Dopad úbytku ruských turistů je plošný. Nejen na cestovní kanceláře, ale i na hotely, restaurace, obchody a další služby. A je velká škoda, že se Česká republika se skutečností, že sem přilétá méně Rusů, smířila. Dokonce jsem se setkal s oslavnými prohlášeními některých lidí, že je to tak dobře. Podobná prohlášení pokládám za výplod chorých mozků. Turistika nemá nic společného s politikou a naprostá většina turistů k nám nepřilétá šířit nějakou ideologii. Cestují k nám, protože se jim u nás líbí. Klesající rubl měl samozřejmě hlavní vliv. Jsou ale země, například Turecko a Francie, které se okamžitě snažily oslovit nové skupiny Rusů, aby úbytek nebyl tak patrný. To se u nás bohužel nestalo.

Diskuze