Rozhovory

Přátelské řečičky na stránky nepatří! Profík radí, jak nenalítnout mizerným a předraženým webmasterům.

Renata Lichtenegerová

Přátelské řečičky na stránky nepatří! Profík radí, jak nenalítnout mizerným a předraženým webmasterům.

Internet se hemží předraženými webovými šablonami, na kterých má svou prezentaci i velké množství drobných podnikatelů a živnostníků. Mnozí z nich přitom za tyto weby zaplatili nemalé částky vychytralým „tvůrcům“. O tom, jak se takové situaci i dalším problémům vyhnout, hovoří VLADIMÍR KUCHAŘ, marketingový konzultant z firmy Marketingová kancelář.cz

Jak si z vašeho pohledu vedou čeští drobní podnikatelé v oblasti firemní prezentace na internetu?

Bohužel musím říci, že naprostá většina webových stránek menších firem je mizerná. Situace se sice pomalu mění a nově vznikající weby jsou lepší než ty starší, přesto je podle mého názoru 9 z 10 webů špatných a neplní to, co od nich firmy očekávají, nepřivádějí zákazníky. Na zaujetí má každý web jen pár sekund. Nejčastější a nejzávažnější chybou je, když web nedokáže svému návštěvníkovi okamžitě odpovědět na otázky, o jakou firmu se jedná, jaké služby nabízí a proč by dotyčný měl na stránkách zůstat a ne je okamžitě zklamaně opustit.

Tyto informace se ale jistě každý, kdo podniká, snaží na svých stránkách mít.

Možná, ale když se podíváte na průměrný firemní web, uvidíte spoustu textu, kterému říkám přátelský monolog. „Vítejte na stránkách firmy ABC. Našim posláním je poskytovat kvalitní služby, zakládáme si na péči o zákazníka, bla bla bla...“ Čili weby předkládají propagační balast místo toho, aby stručně a jasně řekly, čím mohou potenciálnímu zákazníkovi pomoci a proč je daná firma lepší než ostatní. Ve stručnosti je síla. Texty by neměly obsahovat žádná zbytečná slova a odstavce žádné nadbytečné věty. Přátelské monology prostě musí zemřít. Dalším nešvarem bývá nepřehlednost, weby jsou přeplácané a návštěvníci nevědí, kam mají kliknout, aby získali informace, které hledají. Nejhorší problémy se tedy týkají samotných základů každého webu, tedy jeho nabídky, vyhledávání na něm, navigace a celkového rozmístění prvků na stránce.

Jsou podle vás jmenované nedostatky závažným problémem v případě živnostníků a malých firem, které si zpravidla nemohou dovolit zaplatit drahou výrobu kvalitních webů?

Pokud živnostníkovi nebo malé firmě stačí zakázky, které získává po známosti, pak v zásadě ani web nepotřebuje. Jakmile se však firma chce trochu rozrůst a získat více klientů, jsou kvalitní internetové stránky a online marketing naprostým základem. Dobrý web již není výhoda proti konkurenci, ale nutnost, aby firma mohla vůbec obstát. Většina domácností má dnes přístup k Internetu a aktivně ho používá. Co udělá ten, kdo potřebuje řemeslníka? Hledá ho na Googlu či na Seznamu. Málokdo dnes obíhá sousedy a vyptává se, kdo jim loni dělal elektriku a na jaře zateplení. Rychlejší a pohodlnější je prostě najít nabídky na internetu.

Na co si dát pozor při výběru tvůrce webových stránek, aby s nimi nakonec nebylo více starostí než užitku?

Často se setkávám s tím, že si podnikatel nechá za pár tisíc vyrobit web od nějaké firmy, která je dělá na svých šablonách a seká je jak Baťa cvičky. Takový web je levný, nicméně vypadá jako spousta dalších, takže jen těžko na někoho zapůsobí. Firmy, které chrlí weby ve velkém, zneužívají také to, že je posléze velmi těžké na webu něco změnit nebo je to neúměrně drahé. Asi mi spousta lidí dá za pravdu, že je překvapilo, že museli zaplatit třeba 1 500 korun, když chtěli změnit na webu jednu fotku nebo telefonní číslo v kontaktech. Takové weby mají totiž často velmi složité ovládání, uživatelsky nepříjemné redakční systémy, čili rozhraní, přes které se dá měnit a upravovat obsah webu. Paradoxní je, že klienti za pronájem redakčního systému většinou platí třeba i několik set korun měsíčně. Přitom se dá web udělat na redakčních systémech, které jsou zdarma, jsou celosvětově rozšířené a jsou velmi jednoduché na používání.

Podle čeho si tedy vybírat tvůrce internetových stránek?

Spousta lidí zadá výrobu webu u grafika. Ten chce, aby to bylo kreativní, hezké a barevné, ale ví jen málo o tom, jak web funguje. Jestli vám tedy nějaký grafik na vaši poptávku odpoví pěti různými návrhy designu, jste pravděpodobně na špatné cestě. Jiní lidé si nechají vyrobit web u svého známého „ajťáka“. Programátor preferuje, aby web správně fungoval po technické stránce, ale to, jak bude na lidi působit, už tak neřeší. Proto je nejlepší začít u takzvaného webdesignéra. Ten určí, kde co na webu bude, jaké budou základní texty, zda tam bude fotka nebo video, jak se budou návštěvníci na webu orientovat a tak dále. Firmy, které dělají weby, mají samozřejmě všechny tyto profese ve svém týmu.

A jak vybrat konkrétní firmu?

Doporučuji jít přes reference. Firmy zabývající se tvorbou internetových stránek by samy měly mít dobrý a přesvědčivý web, na kterém byste měli mimo jiné najít ukázky prací. Na tyto weby se můžete podívat. Oslovily by vás jako zákazníka? Samozřejmě, že nemusíte dát jen na svůj subjektivní názor. Můžete některému z dosavadních klientů té firmy zavolat a optat se ho na zkušenosti s dodaným webem.

Uveďte prosím pár zajímavých tipů, jak oživit internetové stránky firmy a odlišit se tak od konkurence.

Základem je obsah. Lidé chodí na weby kvůli obsahu, tedy kvůli informacím, které hledají, ne proto, aby se kochali nad grafikou. Čili nepomůže žádné zázračné oživení typu blikajících prvků či změna barev. Pod obsahem si představte něco, co je pro zákazníky zajímavé a užitečné, ať už je to článek o nových trendech na trhu, video, které ukazuje, jak používat nějaký výrobek, či srovnávací test nejčastěji kupovaných produktů. Naopak to není zpráva v aktualitách, že jste měli firemní školení na chatě v Beskydech.

Diskuze