Podnikání

Zápasíte s elektronickou komunikací s úřady? Zjednodušení nečekejte.

Renata Lichtenegerová

Zápasíte s elektronickou komunikací s úřady? Zjednodušení nečekejte.

Pětina tuzemských živnostníků a malých a středních firem tak trochu bloudí ve světě virtuální komunikace se státní správou. V situaci, kdy jednotlivé instituce mají na podnikatele odlišné požadavky, potřebné formuláře „schovávají“ v nejrůznějších zákoutích svých webů a navíc ještě v rozličných formátech, se není čemu divit.

Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) není vinou podnikatelů, že jim elektronická komunikace s úřady občas činí potíže. „Problémy vznikají zejména v nejednotnosti formátu formulářů vyžadovaných státní správou, někdy jsou dokonce v needitovatelném formátu, tedy takovém, do kterého nelze vpisovat. Neefektivní je též uložení formulářů. Stránky každé státní instituce mají jinou architekturu a není ani jednotný název sekce, v níž požadované formuláře hledat,“ přibližuje místopředsedkyně představenstva asociace Pavla Břečková. Situaci by podle ní výrazně zlepšilo například zřízení přehledného centrálního úložiště, kde by bylo možné všechny potřebné dokumenty najít. Státní správa prý ale toto, ani jiná zjednodušení v oblasti elektronické komunikace v tuto chvíli nechystá. Znamenala by „zbytečné“ výdaje, navíc do systému, který tak nějak funguje.

Moderní komunikace naslepo

Za třešničku na hořkokyselém internetovém dortu státní správy pak Břečková považuje formát XML, kterému se firmy nevyhnou při komunikaci například s finančními úřady či Českou správou sociálního zabezpečení. „Na běžném počítači vybaveném běžnými programy není tento formát čitelný. Podnikatel tak ve většině případů úřadům odesílá data vygenerovaná například účetním programem, jejichž výslednou podobu si nemůže přečíst a ověřit, přestože za ně ručí, a to často celým svým majetkem,“ upozorňuje. V „oblíbeném“ XML formátu, k jehož striktnímu vyžadování mimochodem nemají státní instituce žádnou oporu v zákoně, pak mnohdy firmám a živnostníkům úřady odesílají také odpovědi do datových schránek. Většinou sice jen potvrzují přijetí dokumentů, v což ale člověk, který odpověď neotevře, může jen doufat.

Kdo má datovou schránku, je lapen

V případě fyzických osob se přitom ještě loni šlo elektronické komunikaci s úřady úplně vyhnout. I letos někteří živnostníci této povinnosti unikli, ovšem jen v případě, že neměli z let minulých aktivní datovou schránku. Pakliže už si ji zprovoznili, hrozí jim při jejím nevyužívání až padesátitisícová pokuta. Právnickým osobám vzniká povinnost využívat datové schránky automaticky.

Elektronické komunikaci se věnoval aktuální průzkum AMSP ČR, ve kterém tuzemské úřady svedly pomyslnou bitvu s bankami. Ty dopadly o poznání lépe. Virtuálně se s bankami snadno komunikuje 83 procentům OSVČ a 89 procentům firem. V případě státní správy je to pouze 37 procent fyzických osob a 52 procent firem.

Diskuze