Zprávy

Proč lidé před živnostníkem dávají přednost řetězcům? Honí slevy!

Kateřina Kotalová

Proč lidé před živnostníkem dávají přednost řetězcům? Honí slevy!

Tuzemský maloobchod jenom kvete. Tržby maloobchodníků meziročně rostou takřka nejrychleji v Evropě. Jenomže drtivou většinu z nich trhnou velké obchodní řetězce. Na živnostníka s malým krámkem s potravinami či smíšeným zbožím zbyde zlomek. A ten si láme hlavu nad tím, jak své zákazníky urvat zpátky.

Češi v obchodech každoročně nechají kolem devíti set miliard korun. Přičemž rok od roku utrácí víc a víc. U živnostníka ale čím dál méně. Ten, pokud není jediný v obci, svádí takřka marný boj Davida s Goliášem.

Nejenom, že si Češi zvykli na obrovský výběr a plné regály nepřeberného množství sortimentu a rádi nakoupí vše na jednom místě, podle průzkumu společnosti Incoma GfK až 82 % domácností nakupuje běžné spotřební zboží v domnění, že stále žijeme v době ekonomické krize. A to přesto, že ekonomové uklidňují, kterak krize je už dávno za námi. Přednost proto dávají nejnižším cenám řetězců, kterým živnostník může jen stěží konkurovat.

Nemilosrdné průzkumy

Dle informací GfK rovná čtvrtina domácností nakupuje v diskontech (např. Lidl, Penny), necelá polovina vyráží na nákupy do hypermarketů, nejčastěji do Kauflandu. „Nevím, jak je to v jiných městech, ale u nás má Kaufland ze všech obchodů nejvíc slev a většinou i nejlepší zeleninu. Myslím, že většina místních chodí nejvíc sem. K živnostníkům zajdu málokdy, občas k řezníkovi, i když většinou spěchám z práce, a tak raději nakoupím všechno na jednom místě, než bych běhala po městě od pekaře k uzenáři,“ vysvětluje paní Marcela z Klatov.

Obrovský boom navíc zaznamenává internetový prodej potravin. Dle optimistických odhadů by měli letos Češi za potraviny přes internet utratit až pět a půl miliardy korun.

Diskuze