Podnikání

Vyplatí se vám pořídit si ochrannou známku? Poradíme...

-rah-

Vyplatí se vám pořídit si ochrannou známku? Poradíme...

Zatímco dříve byly ochranné známky registrovány především obchodními společnostmi, v posledních letech tak čím dál častěji činní i drobní podnikatelé. Nepromeškejte vlak a přečtěte si, v jakých případech si svou značku zaregistrovat.

Co je ochranná známka?

Ochrannou známkou může být cokoliv, co lze graficky znázornit: slovo, fráze, logy, barvy či tvar výrobku. Pokud si takové označení zaregistrujete na příslušném úřadu, získáte právně vymahatelnou záruku proti využití této značky a jejího dobrého jména někým jiným. Ochranná známka odlišuje vaše výrobky nebo služby od ostatních a tím je zbavuje anonymity a odkazuje na jejich původ.

Vyplatí se zrovna vám?

Vhodně zvolená značka může brzy získat vyšší cenu než podnik samotný a případně ji tak můžete i velmi výhodně prodat. Registrace ochranné známky však není zadarmo, a proto je třeba se nejprve ptát, jestli vám ve vašem podnikání k něčemu bude. Jenom správní poplatky se mohou vyšplhat k desetitisícům.

Největší význam mají ochranné známky na trzích s velkým množstvím podobných nebo stejných produktů. Umožní vám totiž odlišit se, vyčnívat a říct si tak vyšší cenu. Prostě Jihočeské máslo něco znamená a může být o třetinu dražší než téměř identická kostka tuku s nápisem máslo.

Fyzickým osobám se vyplatí registrovat si ochrannou známku především z těchto důvodů:

  • dlouhodobě pracujete na image své značky
  • vaše činnost nemá jen místní dosah
  • název vašeho produktu nebo služby není vaším jménem (to vám nikdo vzít nemůže), ale je smyšleným obchodním názvem případně kombinací vašeho jména a nějakého označení (například Řeznictví Dvořák)
  • hrozí, že někdo začne užívat či napodobovat vaši značku (jako se to například přihodilo Františku Zvěřinovi a jeho pražské šunce)
  • jste slavný vědec a nechcete, aby si lidé vaše jméno tiskli na trička (alespoň fyzik Stephen Hawking to nechtěl, a proto si zaregistroval ochrannou známku na své jméno)

Čím více z těchto podmínek je splněno, tím smysluplnější je vaši značku ochránit.

Jen za prvních sedm červencových dní bylo dle údajů Úřadu průmyslového vlastnictví zapsáno 327 ochranných známek platných na území ČR a EU.

Pokud jste došli k závěru, že i vy chcete svoji značku registrovat, nezbývá než ji vhodně upravit (případně vymyslet zcela novou) a projít byrokratickou mašinérií Úřadu průmyslového vlastnictví.

Jak na to? Čtěte nás i zítra...

Diskuze