Revue

Jizerská koruna chce nahradit českou. Projekt má podpořit regionální podnikatele a živnostníky

Redakce

Jizerská koruna chce nahradit českou. Projekt má podpořit regionální podnikatele a živnostníky

Liberecko by brzy mohlo mít svou vlastní měnu. Nová lokální měna by mohla začít platit v Liberci, Jablonci nad Nisou a Frýdlantě už koncem letošního roku. Alespoň takové jsou smělé plány projektu MUHU.

Projekt MUHU představil koncept lokálního platidla. Takzvaná Jizerská koruna by mohla nahradit českou korunu v oblasti Jizerských hor, přispět k rozvoji lokální ekonomiky, udržet kapitál v regionu a podpořit komunitu živnostníků.

Probíhají přípravy systému, přes který budou platby v lokální měně probíhat a pomalu se formuje také skupina podnikatelů, kteří novou měnu budou přijímat. „La Kavárna z Jablonce, sdružení Zachraňme kino Varšava z Liberce, bistro Mikina nebo Stereo café," vyjmenovává Ibl několik podniků, které se k projektu už připojily.

Platby budou podle něj probíhat přes mobilní telefon. Jedná se o podobný systém plateb, který je velmi populární a využívaný v Africe, kdy se telefon spojí s vaším bankovním účtem.

Podobný projekt funguje už několik let úspěšně v jedné ze čtvrtí Londýna. „V Brixtonu používá tzv. bristonskou libru více než 250 lokálních prodejců a živnostníků. Nová měna nemá za úkol nahradit běžné platidlo, ale pomoci udržet kapitál uvnitř komunity a přispět tak k rozvoji čtvrti nebo oblasti, kde se používá," vysvětluje Jiří Ibl, který se snaží rozjet projekt na severu Čech právě na základě vlastních zkušeností z Brixtonu.

Osvěta spotřebitelské veřejnosti

V regionech, které svůj ekonomický potenciál „prošustrovaly“ a kde se kupní síla přibližuje k bodu mrazu je velmi těžké přesvědčit místní obyvatelstvo, aby se chovalo lokálně-ekonomicky a nenakupovalo v marketech nadnárodních korporací. Argumentem často bývá, že lidé již mají tak málo peněz, že si nemohou dopřát o něco dražší regionální produkty. Zavedení lokální měny může být v takových případech osvědčeným nástrojem vedoucím ke změně spotřebitelských návyků. V zahraničí se například osvědčilo, že zaměstnanci dostávají část své mzdy v lokální měně, kterou mohou utratit pouze u místních prodejců a poskytovatelů služeb. Poté, co se lidé přesvědčí o pozitivních dopadech, se už preferenci místních produktů nebrání.

Zvýšení atraktivnosti regionu

Každá lokální měna je v podstatě zajímavým suvenýrem a přispívá tak k pozitivní propagaci regionu. Varnsdorfská lokální měna TNE vzbudila velký mediální ohlas u nás i v zahraničí a pomohla tak zviditelnit region. Turisté se po lokální měně ptají a zajímají se o ni dokonce více, než místní obyvatelstvo. Lokální měna se může použít jako regionální specialita propagovaná v informačních centrech a na prospektech pro turistickou veřejnost.

Zdroj: Liberecký Deník

Diskuze