Podnikání

Na kolik se ceníte?10 rad, jak si nechat dobře zaplatit za svou práci

Uljana Černohorská

10 rad, jak si nechat dobře zaplatit za svou práci

Pokud právě čtete tyto řádky, pravděpodobně jste už někdy přemýšleli o tom, kolik si říct za svou práci. Možná jste s rozhodnutím dlouho váhali, možná jste se při vyslovení konkrétní částky cítili trapně a ihned si promítali v hlavě, jestli to náhodou nebylo moc nebo příliš málo. Není divu. Stanovení adekvátní ceny je jednou z největších výzev, se kterou se potýkají (nejen) začínající podnikatelé.

Mějte vždy na paměti, že každý produkt nebo služba si najde svého zákazníka, proto žádná cena nemůže být příliš vysoká nebo příliš nízká. Existují však určité zásady, které pomohou vaše úvahy o cenotvorbě nasměrovat patřičným směrem.

1. Spočítejte si náklady…

…a připočtěte zisk. Nenechte se zmást. Vůbec to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Pokud jste do podnikání vložili nějaké peníze, určete si, kdy chcete, aby se vám tato investice vrátila. Připočtěte k tomu provozní náklady na nájem kanceláře, nákup materiálu i papír do tiskárny. Pro OSVČ je důležité vzít v potaz i náklady na sociální a zdravotní pojištění, bydlení, jídlo, oblečení, zkrátka vše, co potřebuje k životu. Potom si představte, kolik peněz byste chtěli vydělávat. Až to budete mít, ujistěte se, že jste si nechali patřičnou rezervu na nečekané výdaje.

2. Stanovujte cenu

Podle kvality, nikoli kvantity odvedené práce. Snaha vykonávat velký objem práce za nízkou cenu je nejčastější chybou začínajících podnikatelů. Zkuste se zaměřit na kvalitně odvedenou práci, která přinese zákazníkovi hmatatelný užitek, zisk nebo úsporu nákladů. Pokud zkušený expert zvládne opravit počítač během patnácti minut, zdaleka to přece neznamená, že by se hodnota odvedené práce měla rovnat čtvrtině hodinové sazby průměrného opraváře počítačů. Dokázal totiž rychle vyřešit problém, který klientovi bránil pracovat, a tedy vydělávat peníze. Zaslouží si proto tolik, kolik si za to řekne.

3. Rozhodněte se,…

…zda budete používat hodinovou sazbu, nebo fixní cenu. Hodinová sazba přesněji reflektuje náročnost zakázky a nedoplatíte tak na nepředvídatelné problémy nebo rozmary klienta. Pro zákazníky je však mnohdy příjemnější, když od začátku znají celkovou cenu. Stanovit adekvátní částku za celou zakázku bez zkušeností s časovou náročností jednotlivých projektů je však extrémně náročné a málokomu se to povede hned napoprvé. Začínejte proto raději s hodinovou sazbou a postupně se učte odhadovat, kolik vám to zabere času.

4. Zaznamenávejte svůj čas.

Ať už se rozhodnete pro hodinovou sazbu, nebo fixní cenu, všechno se bude točit kolem otázky času. Občas může celková cena za projekt vypadat lákavě, ale v přepočtu na hodinovou sazbu vám zmizí úsměv ze rtů. V dnešní době však existuje celá řada time trackingových aplikací, které vám mohou pomoct. Mezi živnostníky je populární například Toggl nebo česká aplikace primaERP od společnosti ABRA Software. Pokud účtujete svou práci hodinově, díky zaznamenávání času získáte přehledný výkaz pro klienta i pro sebe.

5. Znejte minimální hodinovou sazbu

I zkušený expert, který se nestydí stanovit cenu na základě přidané hodnoty, však musí znát svou minimální hodinovou sazbu, a to například při oceňování rozsáhlejších projektů. Při stanovování hodinové sazby vezměte v potaz, že na hodinu placené práce často připadá další neplacená hodina, kterou živnostník musí věnovat hledání zakázek, komunikaci se zákazníky nebo administraci. Se svou hodinovkou byste ale měli být vnitřně spokojeni, jinak se vám bude prodávat opravdu těžko.

6. Nepodceňujte se

Občas se stává, že představa vyšší ceny v člověku vyvolává nepříjemné pocity. Většinou za to mohou utkvělé představy z dětství, které jsme převzali od svých rodičů nebo učitelů. Kdo by nevěděl, že "bez práce nejsou koláče" nebo že "peníze kazí charakter"? Tyto utkvělé představy však mohou život živnostníka zásadně zkomplikovat. Pokud tyto stereotypy ovlivňují i vás, zkuste si příště naopak říct, že "na chleba se vydělává těžko", ale co takhle zkusit vydělávat na nové auto či dům?

7. Mějte přehled o cenách konkurence

Rozhodně se nesnažte spočítat průměrnou cenu na trhu a nabízet svoje služby o pár korun levněji v domnění, že tímto budete konkurovat cenou a objednávky se k vám jen pohrnou. Mnohem důležitější je ještě před samotným výzkumem rozhodnout, jaké místo na trhu chcete zaujmout.. Pokud se teprve učíte, nebojte se o tom svým zákazníkům říct a nasadit nižší cenu. Pokud nabízíte nejlepší poměr kvalita/cena, opět se o tom nebojte svým zákazníkům říct. Obzvlášť dobře musíte se zákazníky komunikovat, pokud se chcete pohybovat ve vyšších cenových relacích..

8. Pravidelně aktualizujte ceník

Zvyšování cen nemá nikdo rád. Zajímavé však je, že se zdražováním mají často větší problém sami živnostníci, než jejich zákazníci. Účtujete si za svoje služby stejnou částku, jako jste účtovali loni? Ale proč? Přece jste nyní o rok chytřejší a zkušenější, tak proč to nedat najevo i svým zákazníkům? Udělejte ze zdražování běžnou součást vašeho podnikání. Zkuste si zdražení dopředu naplánovat a zavčas o tom informovat svoje zákazníky. V takovém případě z toho můžete udělat marketingový tah a přimět nerozhodné zákazníky, aby si nakoupili ještě před zdražením.

9. Pracujte za peníze

Začínající podnikatelé často dostávají nabídky od svých potenciálních zákazníků založené na barterové spolupráci. V některých případech je barterová spolupráce dobrá volba, protože pro někoho může být lákavé získat za svoje služby reklamu v médiích nebo jiné nehmotné výhody. Mějte však na paměti, že účty za elektřinu nebo nájem budete platit vždy jen penězi. Navíc barterová spolupráce často plodí další barter a z tohoto začarovaného kruhu může být těžké uniknout. Při rozhodování myslete na to, že dobré jméno máte jen jedno a nespokojený zákazník bude vždy nespokojeným zákazníkem, a to bez ohledu na to, kolik vám (ne)zaplatil.

10. Sjednejte sankce za pozdní platby

Nebojte si říct o zálohu a sjednat sankce za pozdní platbu. Ať už pracujete sám na sebe, nebo zaměstnáváte lidi, myslete na to, že jste za svoje podnikání zodpovědní a potřebujete vykompenzovat rizika, která mohou nastat kvůli pozdním platbám. Dělají to všechny seriózní firmy, tak proč byste nemohli vy? Začínající podnikatelé jsou na rozdíl od velkých společností mnohem zranitelnější a závislejší na pravidelných platbách. V případě rozsáhlejšího projektu se určitě vyplatí investovat i do kvalitní smlouvy od advokáta.

Diskuze